OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ottobock är ett ledande varumärke på den ortopedtekniska marknaden. Vi erbjuder högkvalitativa, innovativa och tekniskt avancerade produkter och tjänster som hjälper människor att återställa och förbättra sin rörlighet och självständighet – Quality for life. I vår region, som inkluderar Norden och Benelux, är vi fler än 700 anställda, och har en årlig omsättning på 110 MEUR. Genom vårt moderbolag, Ottobock SE & Co. KGaA, är vi verksamma på 51 marknader över hela världen med en omsättning på 1.000 MEUR.
Ottobock är en ledande aktör inom den ortopedtekniska marknaden. Som ett led i att fortsätta utveckla vår verksamhet för att möta morgondagens behov söker vi nu en Accounting & Reporting Manager till vårt kontor i Solna.
Din framtida utmaning
Som Accounting & Reporting Manager erbjuds du en intressant roll med fokus att leda och utveckla den lokala funktionen, i en internationell miljö. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för redovisningsteamet, bolagets redovisningsprocesser samt intern- och externrapportering. Rollen innebär både personal- och budgetansvar och du arbetar kontinuerligt med att utveckla avdelningens processer och rutiner. Rollen är dynamisk där du, som en del av teamet, ansvarar för såväl operativa som strategiska uppgifter. Du säkerställer att redovisning och rapportering följer såväl koncerninterna som externt tillämpliga krav och regler, med hög kvalitet och enligt tidplan. Dina arbetsuppgifter omfattar bland annat månads- och årsbokslut enligt K3 samt IFRS, bokslutsrapportering till koncernen samt upprättande av årsredovisningar och deklarationer.
Vårt erbjudande till dig
Som medarbetare blir du del av en ekonomiorganisation som präglas av teamkänsla, förändringsbenägenhet och viljan att alltid göra sitt yttersta, där du kommer leda ett team på 8 personer. Du rapporterar till Finance & Operations Manager.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna, Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma.
Din bakgrund
Du har en högskole- eller universitetsutbildning inom företagsekonomi eller liknande med 5-10 års relevant arbetslivserfarenhet. Vidare har du erfarenhet av personalansvar och god kompetens inom redovisning och rapportering enligt K3 och IFRS-regelverken, årsbokslut samt skattefrågor. Du har förmodligen även erfarenhet från att ha arbetat i ett medelstort eller stort bolag med rapporteringsstrukturer inom koncernen.
Som person är du en naturlig ledare med både ambitionen och förmågan att leda och utveckla personal. Du är tydlig i din kommunikation och trivs med att både utmana och stötta dina medarbetare. Klimatet på Ottobock är prestigelöst och flexibelt och för att trivas bör du ha båda egenskaperna. Du är ansvarstagande, strukturerad och organiserad i ditt arbetssätt samt har en lösningsorienterad och serviceinriktad attityd.
Du utrycker dig obehindrat på både svenska och engelska. Tidigare erfarenhet av SAP och arbete i internationell verksamhet är meriterande.
Hur du ansöker
Skicka din ansökan (CV och personligt brev) till rekrytering@ottobock.se senast den 7 januari 2021. Urval sker löpande.
Har du frågor kring tjänsten, vänligen kontakta Daniel Svensson, Finance Manager (interim), daniel.svensson@ottobock.se eller Nathalie Modigh, HR Coordinator, nathalie.modigh@ottobock.se.
För mer information besök gärna vår hemsida, www.ottobock.se.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Regionchef Magdalena Sjöholm
0765270691