Accounting and Tax Controller Norge

Arbetsbeskrivning

Din roll:

Vi söker nu en erfaren redovisningsekonom med specialisering inom norsk redovisning, skatter och moms till vår Shared Service Organisation (Financial and Operational Procurement Services - FPS). Här kommer du att ha möjlighet att arbeta självständigt och njuta av stor frihet i ditt arbete, med många möjligheter till samarbete inom vår organisation.

Som Accounting and Tax Controller för Norge kommer du att fungera som en bro mellan vår redovisningsavdelning inom FPS och företagskommunikation och skatteavdelningar. Du kommer att vara en nyckelperson som stödjer dina kollegor inom redovisning genom planering, koordinering och rådgivning som rör de norska företagen.

Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar:

Bistå i rättsliga redovisningsfrågor, moms och skatt för de norska företagen.
Assistera i upprättandet av årsredovisningar, inkomstdeklarationer och rapportering för de norska företagen.
Koordinera och stödja lokala revisionsprocesser och årsredovisningsprocessen.
Hantera intern och extern skatterapportering och kommunicera med berörda myndigheter gällande lokala skatteärenden.
Delta i utbildningsinsatser och hålla organisationen informerad om nyheter och regler inom ditt ansvarsområde.
Hjälpa till med att utveckla och förbättra processer och rutiner inom ditt ansvarsområde.
Ta initiativ och leda utredningar i projektform som rör redovisning och skattefrågor, både på företags- och koncernnivå.


Din profil:

För att bli framgångsrik i rollen som Accounting and Tax Controller för Norge bör du ha en universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande. Du bör även ha flera års erfarenhet av avancerad redovisning enligt NGAAP, IFRS och norska skatteregler, särskilt med inriktning på moms.

Erfarenhet av system som Oracle eBS Financials, Hyperion Financial Management, Cognos BI och Click View är önskvärt. Du bör också vara mycket kunnig i Office-paketet, särskilt Excel.

Tidigare erfarenhet av arbete i processdrivna organisationer, stora företag eller inom vår bransch är meriterande. Det är också fördelaktigt om du har erfarenhet av IFRS och att etablera strukturer, processer och rutiner inom redovisning, inkomstskatt och moms.

Eftersom vi verkar i en nordisk kontext är det viktigt att du är bekväm med att kommunicera flytande på svenska eller norska samt engelska.

Vi söker dig som är målmedveten, strukturerad och lösningsorienterad. Du har en förmåga att ta initiativ och är mycket intresserad av att hålla dig uppdaterad om regler och nyheter inom ditt område. Du trivs i en föränderlig miljö och har en trygg personlighet.

Det är viktigt att du kan se helheten samtidigt som du är noggrann med detaljerna. Du har en förmåga att samarbeta med människor på olika nivåer inom organisationen och kan anpassa din kommunikation efter dina kollegor. Vi värdesätter en kollega som vill bidra till vår organisation och skapa en positiv och balanserad arbetsmiljö.

Om Fortum

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se

Om anställningen

Detta är en heltidsposition baserad på vårt huvudkontor i Solna, och möjligheten att arbeta på distans finns. Du kommer att behöva resa till våra andra nordiska kontor några gånger om året. Startdatumet är flexibelt och kommer att bestämmas i samråd.

Nyfiken på att veta mer?

I den här rekryteringen samarbetar Fortum med Eqonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och du får då svara på några korta frågor, vi tar inte emot ansökningar via mejl. Har du frågor om tjänsten är du hjärtligt välkommen att kontakta Karin Steenstrup på karin.steenstrup@wise.se. Vi intervjuar löpande så rollen kan tillsättas före sista ansökningsdatum.

Stort lycka till och välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EQonomy
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 oktober 2023
  • Ansök senast: 27 oktober 2023

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


Redovisningskonsult - Extra

Redovisningskonsult - Extra

3 oktober 2024

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Kundansvarig redovisningskonsult, Järfälla

Kundansvarig redovisningskonsult, Järfälla

2 oktober 2024