Accounting Manager till Perstorp AB

Accounting Manager till Perstorp AB

Arbetsbeskrivning

Har du full koll på de redovisningsmässiga boksluten men också ett intresse av att se vad som gömmer sig bakom siffrorna? Vill du jobba i en internationell miljö och är redo att utvecklas vidare i din roll som redovisningsansvarig? Då kan det vara dig vi söker när vi nu hjälper Perstorp AB i rekryteringen av en Accounting Manager till deras Shared Service Center (SSC EMEA).

Om uppdragsgivaren
Perstorp tror på att förbättra vardagen, så att den blir säkrare, bekvämare och mer miljövänlig för miljarder människor över hela världen. Som ett världsledande specialkemikalieföretag bidrar våra innovationer med väsentliga egenskaper till en mängd olika produkter som används varje dag, överallt. Du hittar oss i allt från din bil och mobiltelefon till vindkraftverksparken och den lokala mjölkbonden. Enkelt sagt, vi arbetar för att göra bra produkter ännu bättre, med en tydlig hållbarhetsagenda.
Perstorp grundades 1881, våra innovativa produkter och lösningar bygger på mer än 135 års erfarenhet och representerar en komplett kedja av lösningar inom organisk kemi, processteknik och applikationsutveckling. Perstorp har cirka 1 350 anställda och tillverkningsenheter i Asien, Europa och Nordamerika. Försäljningen år 2020 uppgick till 9.2 miljarder kronor.
Läs mer på www.perstorp.com


Beskrivning av tjänsten
Under de senaste åren har man inom SSC EMEA jobbat med att utveckla sina processer och rutiner i syfte att öka effektiviteten och höja servicenivån till kunderna inom koncernen. Denna utvecklingsresa fortsätter nu och där du då erbjuds möjlighet att vara del av denna. Du ingår i ett team av 8 Accounting Managers där alla jobbar med ett helhetsansvar för sina bolag gällande redovisning och rapportering. Utöver bokslut, analys och rapportering är du delaktig i att initiera förbättringsprojekt inom ekonomi- och IT området. Du fungerar också som ett stöd såväl inom teamet som till övriga organisationen i frågeställningar, verksamhetsutveckling samt i att förbättra de interna kundernas flöden och processer inom ekonomi. Du har en koordinerande roll där du säkerställer att den ekonomiska informationen blir korrekt samt att rapportering sker enligt gällande riktlinjer och krav. Dina främsta kontaktytor internt är inom SSC, IT, controllers, HR samt verksamhetschefer men även gentemot externa revisorer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Månads, kvartals- och årsbokslut
- Upprätta årsredovisning
- Medverka vid budget- och prognosarbete
- Utvecklings- och förbättringsprojekt inom rapportering
- Analys och uppföljning med support till site controller och övriga stakeholders

Det är en global roll i ett spännande internationellt bolag där man månar om medarbetarnas hälsa och säkerhet. Du ingår i ett team som präglas av hög kompetens och ett gott samarbete. Tillsammans utbyter ni erfarenheter och delar kunskap samt bidrar till varandras fortsatta utveckling. Du erbjuds ett stort eget ansvar med en guidande närmsta chef som agerar som ditt bollplank längs vägen.


Vem är du?
Du har en akademisk examen inom ekonomi och minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet. Kanske har du jobbat dina första år på revisionsbyrå eller på en större ekonomiavdelning där du fått en god grundförståelse i såväl löpande redovisning som bokslut och rapportering. Du känner dig trygg i din redovisning och har erfarenhet av IFRS och K3 där du är uppdaterad på senaste lagar och regler. Du har ett stort intresse för redovisning men är även intresserad av analys där controller erfarenhet ses som meriterande. Vidare har du vana av att jobba i en global organisation där du är bekväm att kommunicera på engelska i såväl tal som skrift. Du är en van användare av såväl Excel som något större affärssystemen där SAP är meriterande. Din personlighet präglas av ett stort driv, en hög servicegrad, nyfikenhet, prestigelöshet och en ödmjuk inställning. Du har lätt för att samarbeta och är en van relationsskapare med förmåga att sälja in dina idéer till medarbetare och stakeholders i organisationen. Du är noggrann och systematisk med ett processorienterat arbetssätt där du nyttjar system och IT på ett effektivt sätt samt gärna jobbar med kontinuerlig utveckling av dessa.

Intresserad?
I denna rekrytering samarbetar Perstorp AB med Invici. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Jeanette Wahrenberg, 0707-765091 alternativt Patrik Lilja, 0709- 810048. Ansök snarast då intervjuer sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum som är 20 maj. Att ansöka tar endast ett par minuter och du behöver enbart uppge kontaktuppgifter samt bifoga ditt färdiga CV och ansökningsbrev. Följ anvisad länk.
Som en del i Invicis rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroll på slutkandidat.


Om Invici
På Invici är vi experter inom ekonomiområdet. Vår vision med Invici är ett konsult- och rekryteringsbolag för ekonomer där du som kund eller kandidat känner att vi förstår dina behov. Vi har suttit på liknande positioner som din och har därefter arbetat i rekryteringsbranschen under flera år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Kempe
070-729 24 30
Anders Zetterlund

Katarina Rydell
073-058 22 22

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Invici AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 april 2021
  • Ansök senast: 20 maj 2021

Besöksadress

Box 637, STOCKHOLM
None

Postadress

Box 637
STOCKHOLM, 10132

Liknande jobb


3 juli 2024

2 juli 2024