Accounting & Reporting Manager

Arbetsbeskrivning

Tillsammans med vår samarbetspartner söker vi nu en Accounting & Reporting Manager till bolagets europeiska huvudkontor som är placerat i Göteborg. Tjänsten lämpar sig för dig som har god erfarenhet av redovisning, rapportering samt gärna konsolidering inom koncern. Rollen innefattar även personalansvar för ett mindre team, men kräver inte nödvändigtvis tidigare erfarenhet av ledarskap. Således är detta en god möjlighet för dig som är redo att ta nästa kliv i karriären och även testa på ledarskap kombinerat med en operativ roll inom redovisning och rapportering.

Tjänsten är en permanent placering och direktrekrytering där du blir anställd hos vår partner.

Om vår partner
Vår partner är en ledande internationell aktör inom sitt segment. Genom sina produkter/lösningar skapar de självständighet för människor som har begränsade möjligheter till transport med hjälp av fordon. I Göteborg där det europeiska huvudkontoret är placerat arbetar cirka 120 medarbetare. Ytterligare verksamhet återfinns i två andra europeiska länder, samt i USA.

Kulturen på bolaget präglas av en familjär stämning samt en ambition om att ständigt utvecklas. Beslutsvägarna är korta och du får i rollen som Accounting & Reporting Manager möjlighet att arbeta nära hela värdekedjan. På så vis är detta ett bolag där samtliga medarbetare har en stark verksamhetsförståelse och förankring i uppdraget.

Om tjänsten
I denna roll kommer du att arbeta med samtliga bolag inom den europeiska koncernen. Du kommer att arbeta i hela värdekedjan och stötta verksamheten för att nå uppsatta strategiska mål. Du kommer även att arbeta nära företagets CFO med att ta fram analyser och ad-hoc rapporter. Inom ekonomiområdet finns det en plan att skapa ett Shared Service Center i Göteborg för att stötta alla bolag i Europa med gemensamma processer och verktyg. Ett led i detta är att ligga i framkant med digitalisering och din insats i det arbetet är betydande.

Fler exempel på ansvarsområden är:

Affärs- och internredovisning, rapportering, bokslut, skatter och deklarationer
Upprätta årsbokslut, årsredovisning samt deklaration i samråd med företagets revisor
Bistå med support vid företagsförvärv samt upprätthållande och implementering av fastställda regelverk och rutiner i ny verksamhet
Konsolidera resultat och balansräkning för dotterbolag inom koncernen
Leda och fördela arbetet på ekonomiavdelningen inkluderat exempelvis utvecklingsplaner, lönesättning etc. (personalansvar för 3 medarbetare)
Vara ledande i att utveckla ekonomiavdelningen i syfte att öka effektiviteten, kvaliteten och minska den manuella hanteringen
Bistå vid eventuella frågor kopplat till prognos och budget

Vi söker dig som
Har mycket god erfarenhet och kunskap inom redovisning och rapportering (minst 5 år)
Har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi
Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift


Det är meriterande om du har arbetat med koncernredovisning/-rapportering sedan tidigare.

För att passa i rollen som Accounting & Reporting Manager är det först och främst viktigt att du utöver en stark kunskap inom redovisning och rapportering även besitter ett intresse för ledarskap. Med det sagt besitter du en stark samarbetsförmåga, samtidigt som du även har förmåga att arbeta strategiskt med såväl individer som processer. Du arbetar bra med andra människor, agerar lyhört och respektfullt med hög integritet. Likaså är du utåtriktad, social och relationsbyggande. Hos vår partner sker förändringar i verksamheten kontinuerligt vilket innebär att din förmåga samt flexibilitet att ställa om är viktig. Arbetstempot är tidvis högt i samband med rapportering, och kräver stor ansvarstagande förmåga. Givet din goda kunskap inom området förväntas du kunna arbeta självständigt med såväl processerna som din personal, med möjlighet till rådgivning och stöd från CFO.

Om anställningen
Tjänsten är en direktrekrytering där du blir anställd hos vår partner. Genom rekryteringsprocessen kommer löpande urval samt psykometriska tester att tillämpas.

Omfattning: Heltid, kontorstider med möjlighet till arbete hemifrån 2 dagar/vecka (beslutas i samråd med närmsta chef)
Önskat startdatum: Snarast möjligt, enligt överenskommelse
Placering: Östra Göteborg

Om OIO

Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: OIO - Göteborg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 augusti 2023
  • Ansök senast: 30 september 2023

Liknande jobb


3 juli 2024

2 juli 2024