OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Ämnesområde
Arkitektur, sammansatt gestaltning
Ämnesbeskrivning
Ämnet arkitektur med inriktning mot sammansatt gestaltning omfattar dels kunskaper som avser byggande och gestaltning av den fysiska miljön, särskilt inredning, byggnader, landskap och städer och samspelet mellan dem, dels kunskaper om områdets historiska och samtida betydelse för samhällsutvecklingen i olika geografiska och kulturella sammanhang.
Ämnet inbegriper en fördjupning i sammansatt gestaltning avseende byggnaders sammansättning, deras program och aktiviteter, byggteknik, hållbarhet och livscykeltänkande, samt detaljens betydelse för arkitektonisk gestaltning.
Arbetsuppgifter
Som vikarierande adjunkt kommer man huvudsakligen att arbeta som lärare i de kurser som ges i arkitekturprojekt inom utbildning på grundläggande nivå, årskurs 2. Höstterminens fokus ligger för studenterna på att tillägna sig ökad kunskap och förståelse för arkitekturens olika grundläggande principer genom begrepp såsom struktur, plats, aktivitet. På ett praktiskt plan ska undervisningen stödja studenterna i utvecklingen av ökad medvetenhet om konventioner i ritteknik, och kompetens att möta digitala verktyg och komplexa program. Vårterminens fokus ligger på begrepp och principer för tektonik, ornament, transformation och problematisering av hållbarhet och livscykelperspektiv. Vidare fördjupas undersökningarna kring material, rum och detalj. Där årskurs 1 är en introduktion till arkitektur, går årskurs 2 djupare in i byggteknik och konstruktionsdetaljer. I arbetsuppgifterna ingår planering och utveckling av kurser, undervisning (i såväl ämnet arkitektur som viktiga färdigheter och kompetenser), kursadministration, pedagogisk utveckling samt kontakter inom KTH och med det omgivande samhället. Mot bakgrund av rådande pandemi och dess påverkan på universitetets undervisningsformer kan undervisningen komma att bedrivas delvis on-line och på distans. Anställningens omfattning är deltid 40%. Undervisningen bedrivs på svenska.
Behörighet
Behörig att anställas som adjunkt inom konstnärlig verksamhet är den som har
- avlagt examen från grundläggande högskoleutbildning inom ämnet för anställningen eller har motsvarande kompetens,
- konstnärlig yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen, samt
- visat pedagogisk skicklighet.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning som adjunkt vid KTH gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.6. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil
Det är av högsta betydelse att den sökande har
- god förståelse för arkitekturområdet i dess helhet med fördjupning i sammansatt gestaltning och erfarenhet av undervisning inom arkitektutbildning och av arkitekturprojektkurser i byggnadsgestaltning specifikt.
- dokumenterad pedagogisk skicklighet. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska också avse personens förmåga till utveckling som lärare även på lång sikt
- dokumenterad ämnesmässig skicklighet av relevans för anställningens innehåll
- dokumenterad yrkesskicklighet av relevans för anställningens innehåll.
- yrkeserfarenhet utanför högskolan
- god samarbetsförmåga
- god förmåga att undervisa på svenska
Det är av näst högsta betydelse att den sökande har
- medverkat i sammanhang av betydelse för utveckling av ämnet och yrket, såsom utställningar, publikationer, tävlingar och symposier.
- skicklighet avseende utvecklingsarbete inom området
- digital kompetens med relevans för ämnesområdet
- förmåga att samverka med det omgivande samhället
Det är även av betydelse att den sökande har
- erfarenhet av FoU-arbete inom ämnesområdet visat exempelvis genom deltagande i FoU-projekt, publikationer, utställningar eller avslutade studier på forskarnivå
- högskolepedagogisk utbildning
- administrativ skicklighet och förmåga att utveckla och leda verksamhet och personal. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem.
För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/polopoly_fs/1.803581!/Anställningsordning vid KTH.pdf
Övrigt
Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering, https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.