OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Ämnesområde
Ljusdesign
Ämnesbeskrivning
Ämnet omfattar dels kunskaper som avser byggande och gestaltning av den fysiska miljön, såsom ljus, inredning, byggnader, landskap och städer samt samspelet mellan dessa; och dels kunskaper om områdets historiska och samtida betydelse för samhällsutvecklingen i olika geografiska och kulturella sammanhang.
Ämnet är interdisciplinärt och inkluderar kunskaper om ljusets påverkan på människan och hennes fysiska miljö. Ämnet förutsätter kunskaper om såväl dagsljus som artificiellt ljus och digitalt ljus, baserade på både teori och praktik.
Arbetsuppgifter
Som adjunkt kommer man huvudsakligen att arbeta som lärare i de kurser som ges i arkitektur och ljus och design inom utbildning på grundläggande och avancerad nivå.
I arbetsuppgifterna ingår planering och utveckling av kurser, undervisning, kursadministration, pedagogisk utveckling samt kontakter inom KTH och med det omgivande samhället.
Behörighet
Behörig att anställas som adjunkt är den som har
- avlagt examen från grundläggande högskoleutbildning inom ämnet för anställningen eller har motsvarande kompetens,
- yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen, samt
- visat pedagogisk skicklighet.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning som adjunkt vid KTH gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.5. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil
Det är av högsta betydelse att den sökande har
- dokumenterad ämnesmässig skicklighet av relevans för anställningens innehåll.
- dokumenterad konstnärlig skicklighet av relevans för anställningens innehåll
- dokumenterad pedagogisk skicklighet. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska också avse personens förmåga till utveckling som lärare även på lång sikt.
Det är av näst högsta betydelse att den sökande har
- förståelse för arkitektur och ljusområdet i dess helhet och ljusutbildning specifikt.
- dokumenterad yrkesskicklighet av relevans för anställningens innehåll.
- skicklighet avseende utvecklingsarbete inom området.
- yrkeserfarenhet utanför högskolan
- förmåga att samverka med det omgivande samhället.
Det är även av betydelse att den sökande har
- medverkat i sammanhang av betydelse för utveckling av ämnet och yrket, såsom utställningar, publikationer, tävlingar och symposier.
- förmåga att utveckla och leda verksamhet och personal, liksom samarbetsförmåga. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet
- högskolepedagogisk utbildning.
- administrativ skicklighet och digital kompetens
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem.
För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/polopoly_fs/1.803581!/Anställningsordning vid KTH.pdf
Övrigt
Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering, https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.