Administrativ assistent inom området Processjuridik

Administrativ assistent inom området Processjuridik

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Områdets huvudsakliga ansvar är att föra myndighetens talan i olika domstolsinstanser och att handlägga skadeståndsanspråk. Som administrativ assistent är du ett administrativt stöd till områdeschefen och cheferna i ledningsgruppen genom att hantera uppgifter som ekonomi, inköp, bokningar, behörigheter, posthantering, delar inom personaladministration samt intranät och grupprum. Du ansvarar för mötesdokumentation och följer upp aktiviteter inom bland annat arbetsmiljö, verksamhetsplanering, statistik och konferenser. Du kan även i viss mån bli delaktig i hanteringen av domstolsärenden tillsammans med övriga administrativa assistenter inom området.  

Rollen innebär ett nära samarbete inom det egna området, men även med andra avdelningar på myndigheten samt med externa partners. Genom ditt administrativa stöd möjliggör du för områdeschef och ledningsgruppen att lyckas med sitt uppdrag, och du får chefernas vardag att fungera smidigt. I tjänsten behöver du känna dig trygg i att arbeta mycket självständigt och att stödja på distans. Det är även viktigt att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt i ditt arbete
• samarbetar konstruktivt och stöttar andra
• arbetar självständigt och litar på din egen förmåga
• är initiativrik och ansvarstagande

Det är meriterande om du:


• har tidigare erfarenheter från att arbeta med stöd till chefer eller ledningsgrupp i liknande roll
• har erfarenhet av ekonomi-, inköps- och personaladministration
• har kunskap om förvaltningslagen
• har goda kunskaper i Officepaketet
• skriver och kommunicerar väl i tal och skrift
• har erfarenhet av arbete i en större offentlig organisation

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Stockholm är placeringsort.

Kontaktpersoner

Chef: Gun Borgstedt, tel 010-116 91 32 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Kajsa Söderlund, tel 010-111 65 99 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel 010-116 22 96, Saco-S: Anja Johansson, tel 010-111 61 87, Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 18 februari 2022.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2022
  • Ansök senast: 18 februari 2022

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024