Administrativ assistent kansliet/nämndsekreterare miljö och byggnadsnämnden

Administrativ assistent kansliet/nämndsekreterare miljö och byggnadsnämnden

Arbetsbeskrivning

Åsele är en plats som är perfekt belägen mellan kust och fjäll i Södra Lappland. Vi på Åsele kommun får det självklara i våra invånares vardag att fungera som till exempel att: vatten och värme levereras, vägarna plogas, våra äldre tas väl om hand och grundskolebarnen får sin utbildning. Vi gör skillnad för alla som lever, vistas och verkar i Åsele. 


Platsen Åsele kommun innefattar ett 4235 km² stort naturskönt landområde som har över femtio naturreservat och en nationalpark. Området ingår vintertid som renbetesland för två samebyar. Det som lockar besökare till Åsele, förutom natur och friluftsliv, är anrika Åsele Marknad, en av Sveriges största sommarmarknader. 


Åsele kommun (Sjeltien tjïelte på sydsamiska) är ett samiskt förvaltningsområde och kunskaper i samiska är meriterande inom vissa yrkesområden.


Vill du vara med och utveckla Åsele - framtidens inlandsbygd?




Åsele kommun söker en administrativ assistent till kansliet tillika nämndsekreterare i miljö och byggnadsnämnden.

Arbetsuppgifter

Som administrativ assistent på kansliet i Åsele kommun arbetar du för att säkerställa en god ordning i kommunstyrelsens förvaltning samt för miljö och byggnadsnämnden. Dina arbetsuppgifter innefattar bedömning och klassificering, diarieföring, postöppning, bevakning av myndighetsbrevlådor, expediering, arkivläggning, sekretessprövningar och utlämnande av allmänna offentliga handlingar. Du ansvarar för löpande arbete i och systemförvaltning av förtroendemannaregister. I rollen förekommer kontakter med olika myndigheter, tjänstepersoner, förtroendevalda och allmänheten.

Som nämndsekreterare i miljö och byggnadsnämnden får du omväxlande och kvalificerade arbetsuppgifter. I rollen som nämndsekreterare ansvarar du för olika delar av ärendehantering, beredning och planering inför sammanträden. Du har ansvar för kallelser och protokoll till sammanträden och utgör ett stöd till ordföranden i genomförandet av mötena. Nämndsekreteraren ger även stöd till förtroendevalda, handläggare och chefer, i första hand genom att kvalitetssäkra handlingar och stötta i ärendehanteringsprocessen men även i praktiska frågor gällande utrustning till förtroendevalda.  

Kvalifikationer

Vi söker dig som har vana av att arbeta i Officepaketet och en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i olika datasystem t.ex. ärendehanteringsprogrammet EDP, då vi gärna ser att du har en generellt hög datakunskap. Det är meriterande om du har erfarenhet och goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr kommunalt arbete och några års erfarenhet från arbete som registrator eller motsvarande i kommunal verksamhet samt erfarenhet av systemförvaltning av ärende- och dokumenthanteringssystem.

Personliga egenskaper

Som person är du noggrann, ansvarstagande, analytisk med en förmåga att självständigt planera och driva ett effektivt arbete som tar sin utgångspunkt i verksamhetens behov. Du kan vid behov arbeta i ett högt tempo och du tycker om att arbeta med såväl rutinartade som mer fördjupade uppgifter. Du har en god kommunikativ förmåga och har lätt för att uttrycka dig såväl skriftligen som muntligen på svenska. Att samarbeta, ge god service, bidra till ett gott arbetsklimat och utveckla positiva relationer är självklart för dig. Har du förmågan att snabbt sätta dig in i olika ärenden och att förstå sammanhang är det ett plus. Vi värdesätter ett flexibelt och prestigelöst förhållningssätt. Kansliet är inte så stort men vi hjälper varandra när så behövs.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ditt intresse för rollen och vill därför att du beskriver varför du söker tjänsten och vilka dina drivkrafter är.

Omfattning

Tjänsten är en visstidsanställning med eventuell möjlighet till förlängning.

Intervjuer sker löpande så tjänsten kan eventuell komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen

 

 

Vi undanber oss kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Administrativa avdelningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 mars 2023
  • Ansök senast: 23 april 2023

Besöksadress

Vallgatan 8
None

Postadress

Vallgatan 8
Jönköping, 55183

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

14 november 2024

Handläggare

Handläggare

13 november 2024

Samordnare till mark- och exploateringsenheten

Samordnare till mark- och exploateringsenheten

12 november 2024