Administrativ assistent sökes till mottagninsenheten i Karlstad

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.


Vi söker ett antal administrativa assistenter inom mottagningsverksamheten i Karlstad. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar.

Arbetsformer och verksamhet
Enheten har ett teambaserat arbetsätt som förutsätter samarbete och gemensamt ansvarstagande av alla. På enheten arbetar vi i första hand med mottagandet av asylsökande i Värmland. Vi driver boenden och beslutar om bistånd enligt lagen om mottagande av asysökande m.fl. ( LMA). Vi genomför vissa muntliga utredningar och upprättar protokoll. Vi svarar för muntliga underrättelser av beslut, arbetar med självmant återvändande för de asylsökande som fått avslag på sin ansökan och bosättning i kommun för de som har beviljas uppehållstillstånd. Vi har många möten med asylsökande och det om givande samhället. Vi har receptionsverksamhet, deltar i internt och externt informationsarbeteoch samarbetar med arbetsförmedlingen, landstinget, polismyndigheten, socialtjänsten m.fl.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter som administrativ assistent vid mottagningsenheten innebär att du i samråd med andra kollegor ska bemanna enhetens reception, informera om asylprocessen både enskilt och i grupp, registrering och komplettering i ärenden och kallelser, post och diariehantering och arkivvård, resebokningar, telefonkontakter och viss ekonomihantering. Arbetet innebär omfattande kontakter med både asylsökande och andra myndigheter.

Kvalifikationer
Du har en utbildning på minst gymnasienivå, erfarenhet från serviceyrke där du har fått besvara frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid det personliga mötet, kommunicerar enkelt och begripligt i tal och skrift på både svenska och engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande, bemöter andra väl och har god servicekänsla, har mycket god kommunikativ förmåga, har förmåga att hantera kravfyllda situationer, är flexibel, stresstålig och är nytänkande, är strukturerad och noggrann. God datavana och körkort är ett krav. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och förmågor.

Mer information och ansökan
Vi tillämpar individuell lönesättning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provanställning.
Vill du veta mer om tjänsten kontaktar du enhetschef, Liselotte Anderberg, 010-485 01 14.

Fackliga representanter: SACO, Robert Ejerfeldt, 010-485 08 72. ST, Mona Ludvigsson-Öhman, 010-485 28 19.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 18 augusti. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

 


Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket Norrköping
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • individuel lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 11 augusti 2014

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024