OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en person med hög servicekänsla som är intresserad av att bidra till en god och positiv arbetsmiljö och vill arbeta och utvecklas i en samhällsviktig och händelserik organisation? Då kan tjänsten som administrativ assistent hos Södertörns tingsrätt vara något för dig!
Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle.
Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Södertörns tingsrätt
Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter och här arbetar drygt 250 medarbetare. Domstolen tar emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnader, konkurser och domstolsärenden. År 2021 fick tingsrätten in omkring 22 000 mål och ärenden. Tingsrätten består av sex dömande avdelningar, en administrativ avdelning och en stab. Vi söker nu en administrativ assistent till den administrativa avdelningen.
Arbetsuppgifter
Som administrativ assistent ansvarar du för att ge ett kvalitativt administrativt stöd och god service till lagmannen och administrationen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att stödja lagmannen när det gäller kalendern i form av planering, bokningar, utskick, kallelser och inbjudningar samt samordning och förberedelser av möten. I arbetsuppgifterna ingår även viss hantering av olika beställningar till tingsrätten, dokumenthantering samt diarieföring och arkivering av handlingar som hänför sig till den administrativa avdelningen. Andra förekommande arbetsuppgifter kan vara publicering på domstolens intranät.
Kvalifikationskrav
För att passa för den här tjänsten behöver du ha en mycket god administrativ förmåga samt förmåga att organisera och strukturera ditt arbete effektivt. Arbetet är självständigt men kräver samarbetsförmåga, god kommunikativ förmåga och social fallenhet. Du behöver även kunna prioritera bland en mängd arbetsuppgifter, vara tillmötesgående samt ta egna initiativ. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Som person har du god självinsikt och är utvecklingsorienterad, lyhörd och har en utpräglad känsla för service och kvalitet. För att passa i tjänsten behöver du även vara flexibel och ha en konstruktiv problemlösningsförmåga samt lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Du ska ha minst två års administrativ erfarenhet och gärna från en roll som assistent, samordnare eller motsvarande serviceinriktad administrativ roll. Det är meriterande om arbetslivserfarenheten enligt ovan är tidsmässigt närliggande.
Du ska ha fullgjort din utbildning på gymnasienivå eller så har du annan utbildning med examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du är en mycket van datoranvändare och är mycket väl förtrogen med hela Office-paketet och särskilt Outlook, Word, Excel och PowerPoint. Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift på svenska.
Erfarenhet från offentlig verksamhet, gärna statlig myndighet, kan vara meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande:
- Motivera varför du söker anställningen och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Detta skriver du i ditt personliga brev.
- Du ska även specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV. Specificera anställningstidens längd; År-Månad-Dag (exempel från: 2021-01-01 till: 2021-12-31).
- Du ska bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet med fullständiga betyg (slutbetyg eller examensbevis) eller annan dokumentation som styrker examen.
- Ange löneanspråk i CV eller personligt brev
Vi erbjuder dig
Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet?
Självklart betyder det mycket att du får arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter hos oss. Men för att arbetsplatsen ska vara sund och bra för alla medarbetare fokuserar vi också hela tiden på arbetsmiljön.
Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer här; https://www.domstol. se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/
Följ oss gärna på Instagram @sodertornstr och Facebook @Södertörns Tingsrätt
När Södertörns tingsrätt rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas meriter och kompetenser. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering och använder tester som en del i urvalsprocessen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Therése Samuelsson, HR-specialist
08-561 660 17
Jenny Wingren, HR-specialist
08-561 660 84
Åsa Sandström
08-561 661 43
Therése Samuelsson
08-561 660 17