Administrativ chef

Administrativ chef

Arbetsbeskrivning

Haninge pastorat har cirka 100 medarbetare varav närmare 65 personer ingår i vår kärnverksamhet, kyrkliga handlingar och 20 personer inom vår stödjande verksamhet.
Haninge pastorat är även huvudman för begravningsverksamheten där ca 15 personer arbetar.
I de stödjande verksamheterna finns både strategiskt stöd och service till hela pastoratet. Stöd och Service består av ca 20 medarbetare och där ingår Ekonomi, HR, Kommunikation, IT, Fastighet, samt bokning och vaktmästeri.
Vi söker nu en administrativ chef till pastoratets stödjande verksamheter med ett övergripande administrativt ansvar.


Om rollen
Som administrativ chef ingår du i ledningsgruppen, rapporterar till kyrkoherden och utgör ett ledningsstöd i pastoratsledningen i administrativa frågor.
Den här rollen är en strategiskt viktig roll då du kommer att ha både personal- och utvecklingsansvar samt ansvar för all administration och formalia kring beslutsunderlag i förhållande till förtroendevalda, arbetsutskott, kyrkoråd och kyrkofullmäktige.
Du skapar goda strukturella förutsättningar för samarbetet mellan pastoratets stöd- och kärnverksamhet.
I arbetsuppgifterna ingår både strategiskt arbete i pastoratsövergripande frågor och operativt arbete av mer administrativ karaktär.


Personliga egenskaper
Du ska vara lösningsfokuserad med mycket god samarbets- och social förmåga för att hantera både interna frågor och relationer till förtroendevalda m.fl.
Förmåga att vara i en koordinerande roll som sammanställer tydlig kravställning av uppdrag inom pastoratet.
Du skall trivas med att finnas mitt i verksamheten och tycka om att lyhört kommunicera med människor, både internt inom pastoratet och i extern samverkan.
Du bör också trivas med att hantera förändringar och driva utvecklingsprocesser eftersom det präglar en stor del av verksamheten inom pastoratet.
Du har ett eget driv. Du hämtar kontinuerligt in kunskap och information för att hålla dig själv och berörda medarbetare uppdaterade gällande de regelverk, riktlinjer och visioner som styr Haninge pastorat och Svenska kyrkans verksamhet, samt personalfrågor och arbetsmiljö.
Som person är du både analytisk, drivs av att utveckla rutiner och arbetssätt, och du lyckas engagera din omgivning och förstår värdet av att skapa relationer för ett framgångsrikt resultat.



Kvalifikationer för rollen
Du har en akademisk examen inom samhällsorienterande ämnen, ekonomi, HR eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetsuppgifternas utförande. För att matcha rollen tror vi att du har erfarenhet av kvalificerat arbete inom administration i en större organisation. Du har erfarenhet av arbetsledning samt en god förmåga att prioritera, delegera och fatta tydliga beslut. Du bör ha en god kommunikativ förmåga att kunna leda diskussioner, analysera underlag, bereda ärenden för ledningsgrupp, kyrkoråd och andra beredningsorgan. Förmåga att uttrycka dig obehindrat och pedagogiskt i både tal och skrift är avgörande för rollen. Tidigare erfarenhet av en idéburen organisation som Svenska kyrkan eller liknande verksamhet är meriterande.


Upplysningar om tjänsten: 
Krister Stenberg, Kyrkoherde 08-555 670 23 eller Tomas Karlsson, HR-partner 08-555 670 88
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%. Tillträde enl. ök.
Provanställning 6 mån. kan tillämpas.


Skicka din ansökan till e-post: 
haninge.rekrytering@svenskakyrkan.se. I form av ett personligt brev och ett CV. Vi vill ha din ansökan senast den 15e februari 2020.
Vid ev. anställningsintervju uppvisas utdrag ur polisens belastningsregister.


Haninge pastorat, Box 113, 136 22 Haninge.


Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligt all försäljning av ytterligare jobbannonser och/eller rekryteringstjänster.
Senast uppdaterad: 24 januari 2020

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

Postadress

Runstensvägen 14
Handen, 13638

Liknande jobb


17 december 2024

16 december 2024