OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rådhuset, Jönköping. Stadskontoret är Jönköpings kommuns centrala förvaltning och fungerar som serviceorgan till kommunstyrelsen. Den administrativa avdelningen vid Stadskontoret består av fyra enheter: kanslienheten, arkivenheten, utredningsenheten och överförmyndarnämnden. Det är administrativa avdelningens uppgift att stödja kommunstyrelsen med bl a ärendeberedning, juridisk service, utrednings- prognos- och statistisk service samt samordning av EU- och internationella frågor. Vidare ansvarar avdelningen även för handläggning av omvärldsbevakning och framtidsfrågor, kontakter med högskolan, handläggning av överförmyndarnämndens och valnämndens ärenden, och arkivfrågor m m. Den administrativa chefen är ansvarig för den administrativa avdelningen och har det övergripande personalansvaret för samtliga medarbetare inom avdelningen. Den administrativa chefen är tillika enhetschef för kanslienheten vid administrativa avdelningen. Rollen innebär övergripande ansvar för kommunens administrativa avdelning och att aktivt medverka till och säkerställa att verksamheten fungerar och utvecklar. Det innebär bland annat att, på strategisk och specifik nivå, identifiera och utforma utvecklingsinsatser inom områdena ärendeberedning, administrativ utveckling, projekthantering, och juridik. Vidare innebär rollen att säkerställa kommunens tillgång till strategisk kompetens inom den administrativa avdelningens respektive enheter vad gäller säväl kompetensutveckling av befintlig personal som nyrekrytering. Den administrativa chefen ingår i stadskontorets ledningsgrupp och är direkt underställd stadsdirektören. Vi söker dig som har adekvat akademisk utbildning gärna med inriktning mot juridik, ekonomi, stasvetenskap eller motsvarande. Erfarenhet från arbete i politisk styrd orgnisation som kommun eller landsting är önskvärt. Vi ser vidare att du har kunskaper om offentlighetslagstiftning, samt erfarenhet av arbetsledning och personalansvar. Erfarenhet av arbetsledning vid omorganisation är meriterande. Du har även intresse för goda övergripande kunskaper i samhällsfrågor. Du kan utrycka dig mycket väl på svenska i såväl tal som skrift. Du har goda kunskaper i engelska och god datorvana. För att lyckas i rollen krävs att du är förtroendeingivande och lyhörd med förmåga att entusiasmera dina medarbetare att nå uppsatta mål. Du är kommunikativ och tydlig och kan samverka med såväl tjänstemän som politiker. Som person är du målinriktad och strukturerad med förmåga att arbeta i linje med organisationens övergripande mål och syften. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Din intresseanmälan vill vi ha senast den 5 september via adecco.se