OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.
Gemensamma ledningsförvaltningen består av verksamhetsområdena Digitalisering/Beredningsstöd, Strategisk samhällsplanering, Arbetsgivarstöd, Kommunikation samt Planering och uppföljning. Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en administrativ chef med stort intresse för offentlig förvaltning och demokratiska processer. Vi är mitt inne i ett spännande och utmanande förändringsarbete där du kommer att ha en viktig och drivande roll.
Dina huvudsakliga ansvarsområden innefattar att leda, stödja och samordna kommunens ärende-, besluts- och informationshanteringsprocesser så att de är rättssäkra, möter framtidens behov och är enkla och tydliga att förstå ur ett kundperspektiv. Ett speciellt fokus i närtid kommer att vara att säkerställa samordningen av organisationen kring valet 2022.
Administrativa enheten består av 10 medarbetare. Enheten ansvarar bland annat för nämndadministrativt stöd åt kommunfullmäktige, kommunstyrelse och valnämnd samt administrativt stöd till kommunledningen. Enheten ansvarar även för kommunens dokument- och ärendehantering, centralarkiv, kommunjuridiskt stöd samt posthantering och vaktmästeri.
Enheten är placerad inom verksamhetsområde Digitalisering och beredningsstöd. Du som enhetschef ansvarar för enhetens medarbetare, ekonomi och verksamhet. Som administrativ chef rapporterar du till chefen för verksamhetsområdet. En viktig arbetsuppgift är fortsatt arbete för utveckling av nya arbetsprocesser utifrån kommunens ambitioner kring digitalisering och förbättrad service.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet och ett stort intresse av att arbeta med administrativa frågor i en politiskt styrd organisation. God kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen är därför ett krav. Du är självständig och trygg i din profession, samtidigt som du är ödmjuk och lyhörd i ditt arbetssätt.
Du är en tydlig ledare som trivs i en strategisk roll där du organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt utifrån ett helhetsperspektiv. Du är utvecklings- och serviceinriktad samt har en mycket god förmåga att samverka och vidhålla goda relationer och nätverk. Du är en ansvarstagande person som värnar det goda arbetsklimatet. Du leder och motiverar dina medarbetare genom att skapa förutsättningar för att alla ska uppnå sina mål.
För att lyckas i den här rollen behöver du flerårig erfarenhet från offentlig verksamhet, med mycket god förståelse för den offentliga verksamhetens förutsättningar, funktionssätt och centrala processer. Du ska ha en akademisk utbildning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, inom statsvetenskap, juridik eller annat relevant område. Erfarenhet av chefsbefattning och ledarskap är högt meriterande. Du bör ha erfarenhet av att arbeta nära den politiska ledningen samt du ska ha erfarenhet av, och mycket god förståelse för ärendeberedning, dokument- och informationshantering. I din roll har du systemägaransvar för verksamhetssystem inom enhetens uppdrag.
Du ska ha en mycket god kommunikativ förmåga och du hanterar svenska språket obehindrat i tal och skrift.
ÖVRIGT
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.
Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare