Administrativ chef till Katrineholmsbygdens församling

Administrativ chef till Katrineholmsbygdens församling

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Administrativ chef till Katrineholmsbygdens församling
Är du en erfaren och trygg ledare med gedigen erfarenhet från administrativa chefsroller? Trivs du som bäst i en omväxlande roll där du får möjlighet att både utveckla och utvecklas? Hos Katrineholmsbygdens församling välkomnas du till en verksamhet som präglas av engagemang och samverkan.
Katrineholmsbygdens församling har drygt 70 anställda, 10 kyrkor och ett flertal fastigheter. Kyrkans uppdrag med gudstjänsten i centrum genomförs med hjälp av engagerade medarbetare, anställda såväl som ideella. Verksamheten präglas av stor bredd i alla åldrar med många mötesplatser och sammanhang för tro och liv, lärande och fördjupning, musik och skapande.

Ansvarsområden
Som administrativ chef är du verksamhetsansvarig för församlingens gemensamma administration, vilket innefattar ekonomi, IT, fysisk säkerhet, HR och fastigheter, samt administration av den förtroendevalda organisationen.
Ansvarsområden:
Leda och utveckla församlingens gemensamma administration samt även hantera administrationen av den förtroendevalda organisationen
Personalansvar för den administrativa verksamhetens nio medarbetare
Ansvar för processerna kring församlingens ekonomi, inklusive budget, årsbokslut och uppföljning
Vara en administrativ resurs till kyrkoherde och kyrkoråd
Sekreterare i kyrkofullmäktige, kyrkoråd, samt i valnämnd
Ansvar för frågor som rör församlingens fastigheter, IT och säkerhet
Tillämpa policys och ta fram strategier och mål för den administrativa verksamheten
Säkerställa att gällande lagar och föreskrifter efterlevs

Som administrativ chef ingår du i församlingens chefsgrupp och rapporterar till kyrkoherden. Du har din arbetsplats i Kyrkans Hus som ligger centralt i Katrineholm

Kvalifikationer
Som person är du positiv, trygg och självgående och du trivs i en både strategisk och operativ roll där du får möjlighet att både utveckla och utvecklas. Du är en naturlig ledare med en coachande och involverande ledarstil, som bidrar till både medarbetares och verksamhetens utveckling. Med helhetssyn och god samarbetsförmåga har du lätt för att samverka och skapa goda relationer, såväl internt som externt.
Du har ett strukturerat arbetssätt, god analytisk förmåga och är en skicklig kommunikatör, som med gott omdöme kan läsa av, analysera, dra slutsatser och förmedla dem. Du behöver vara van att prioritera och kunna omprioritera vid behov, samt arbeta proaktivt och få saker ur händerna.
För att lyckas i rollen behöver du även ha:
Relevant eftergymnasial utbildning, inom HR, förvaltning eller ekonomi/redovisning, alternativt annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig
Aktuell ledarerfarenhet med personal-, budget och arbetsmiljöansvar
Erfarenhet av att leda och utveckla trygga och stabila team
Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
God analytisk förmåga
God administrativ förmåga och erfarenhet av verksamhetsstödjande system. 
Förmåga att uttrycka sig väl och pedagogiskt på svenska, i både tal och skrift
Körkort och tillgång till egen bil

Meriterande:
Erfarenhet av förtroendeuppdrag eller ideellt arbete inom Svenska kyrkan
Erfarenhet av utredningsarbete
God IT-kompetens

Vi strävar efter jämn könsfördelning, ser mångfald som en styrka och lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar. 

Om företaget

Katrineholmsbygdens församling
Om Katrineholmsbygdens församling
Katrineholmsbygdens församling är en del av Strängnäs stift med 16 800 kyrkotillhöriga (51%). Här möts såväl staden som landsbygden i naturskön miljö och historiska bygder. De tio kyrkorna bjuder på en dynamisk variation av gammalt och mer nutida och är en del av det kulturarv som vi förvaltar. Visionen “Bära vidare” ger en riktning på uppdraget att vara en levande församling i tradition och förnyelse.
Läs gärna mer om oss och vår verksamhet på www.svenskakyrkan.se/katrineholmsbygden

Sista ansökningsdag: 22 september 2024
Urval och intervjuer kommer att ske löpande, skicka därför gärna din ansökan så snart som möjligt.
För information: I denna rekrytering samarbetar församlingen med Randstad. För frågor som rör processen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Lotta Carlsson på telefon 073 075 23 25.
Övriga kontaktpersoner:
Kyrkoherde, Ann-Sofie Kamkar 0150-772 26
Kyrkorådets ordförande, Jan-Olov Karlsson, 0722-15 10 46
Vision, Lena Kratz, 016-403 36 64

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Katrineholmsbygdens församling
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2024
  • Ansök senast: 23 september 2024

Postadress

Bievägen 3
Katrineholm, 64146

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024