OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Västmanland-Dalarna miljö- och byggförvaltning är en sammanslagning av Avestas, Fagerstas och Norbergs miljö- och byggförvaltningar. Den gemensamma förvaltningen, med Avesta som värdkommun lyder under en kommungemensam politisk nämnd med representation från alla tre kommuner. Med enheterna Plan & Bygg, Kart & Mät, Miljö samt Administration verkar förvaltningen i en region med drygt 42 000 invånare.
Den administrativa enheten funderar som ett nav för Västmanland-Dalarna miljö- och byggförvaltning. Vi ansvarar för administration kopplade till ärendehanteringssystemen och avgör vad som ska diarieföras, skickas vidare, eller sparas på annat sätt. Vi söker nu en enhetschef, där du med din kunskap i ekonomi och med ett nära ledarskap bidrar till att utveckla vår administration. Som enhetschef får du leda och samordna förvaltningens processer för ekonomi och administration.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef för den administrativa enheten kommer du att få ett självständigt, utvecklande och stimulerande arbete. I ditt uppdrag ansvar du för att leda och utveckla verksamheten för den administrativa enheten där för närvarande åtta medarbetare är anställda. Du är förvaltningens ekonom och kommer att arbeta självständigt med månadsvisa avstämningar, budget samt bokslut och årsredovisning. Du stöttar även förvaltningens övriga enhetschefer i ekonomiska frågor.
Du kommer att vara underställd förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp tillsammans med förvaltningschef och tre enhetschefer.
I ditt ansvar ingår:
• Månadsvisa avstämningar
• Hantera budget och ekonomisk uppföljning för förvaltningen
• Månadsvis vara föredragande inför nämnden och fler politiska kontaktytor
• Driva utvecklingsprocesser avseende digitalisering för den administrativa enheten
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete där du arbetat brett med olika ekonomiprocesser. Du ska självständigt kunna upprätta bokslut och årsredovisningar.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är meriterande men inte ett krav om du har tidigare ledarerfarenhet, viktigast är din vilja att leda och stötta dina medarbetare genom ett tillitsbaserat ledarskap. Här blir din förmåga att coacha och bygga ärliga och öppna relationer viktigt, då vi ser att det öppnar upp för medarbetarnas innovation och kreativitet.
Då du kommer att samarbeta mycket med övriga enheter inom förvaltningen är det viktigt att du har förmågan att göra komplicerade ekonomiska frågeställningar begripliga för icke-ekonomer.
Du har mycket goda kunskaper i excel, sätter dig med lätthet in i nya system och ser fortsatt digitalisering som en spännande möjlighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Kuylenstierna
0226-64 53 25
Yvonne Eklund, Miljöchef
0226-64 53 94
Leif Markfjärd, Vision
0226-64 51 93
SACO Peter Grankvist
0226-645169
Enhetschef Ulf Lademyr
0226-64 50 71
Miljö- och byggnadschef Anna Kuylenstierna
0226-64 53 25
Vision Leif Markfjärd
0226-645193
Plan- och byggchef/Stadsarkitekt Ingalis Morfeldt
0226-645050
Peter Granqvist, SACO
0226-64 51 69
Plan- och byggchef/Stadsarkitekt Ingalis Morfeldt
0226-64 50 50