Administrativ chef/Nämndsekreterare till ny förvaltning

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som hela tiden vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens. Detta vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen.

Falu kommuns Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltning bildas den 1 januari 2015 och kommer att hantera frågor rörande bygg, miljö, stadsbyggnad, näringsliv, trafik och stadsmiljö. Det är tre förvaltningar som slås samman och vi kommer att arbeta med kommunstyrelse, myndighetsnämnd och miljö- och samhällsbyggnadsnämnd. Totalt blir vi drygt 100 medarbetare. Administrationen på förvaltningarna slås samman och bildar en administrativ avdelning med drygt 10 anställda.

Ett Större Falun är Falu kommuns vision och värderingarna Enkel att samarbeta med samt Till nytt för Faluborna ska prägla vårt arbetssätt i den nybildade förvaltningen.

Vi söker nu en medarbetare som dels blir administrativ chef på den nybilade administrativa avdelningen men som också blir nämndsekreterare till den nybildade myndighetsnämnden. Tjänsten är organiserad direkt under förvaltningschefen.

Arbetsuppgifter


• Den nämndsadministrativa processen, vilket innebär registrering av allmänna handlingar, förberedelser och kallelser till myndighetsnämnden, skriva protokoll vid dessa sammanträden etc.

• Delta i att utveckla en kommungemensam process kring dokument- och ärendehantering med övriga nätverk inom Falu kommun.

• Stötta ordförande, ledamöter och förvaltningschef i grundläggande förvaltningsrätt och juridik inom plan- och bygglagen, miljöbalken och livsmedelslagstiftningen  

• Vara chef för de anställda inom administrativa avdelningen som omfattar nämndadministration även för miljö- och samhällsbyggnadsnämnden, registratur, arkiv, ekonomi och personalfrågor för hela förvaltningen. Du ansvarar för styrningen och uppföljning av verksamheten och har personal och budgetansvar.

Kvalifikationer


• Lämplig högskoleutbildning och/eller erfarenhet som prövas likvärdig

• Kunskap i kommunal- och förvaltningsrätt samt den kommunala ärendeprocessen

• Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

• Erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare

• Tydliga ledaregenskaper och gärna ledarerfarenhet 

• Kommunikativ med god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift

Vi ser att du är noggrann, strukturerad, ha förmåga att kunna arbeta självständigt och kunna ge professionell service. Det är viktigt att du har god förmåga att samarbeta med kollegor och förtroendevalda. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Meriterande


• Kunskap i plan- och bygglagen, miljöbalken och livsmedelslagstiftningen

• Erfarenhet av chefskap

Anställningsvilkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Övrigt
Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.
I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Sista ansökningsdag
2014-08-17

Upplysningar
Margaretha Åslund, Stadsbyggnadschef, tfn: 023-826 27
Christina Holback, Förvaltningschef Trafik och fritid, tfn: 023-862 81

Fackliga företrädare
Krister Rosendahl, SACO, tfn: 023-821 98
Mikael Forsberg, Vision, tfn: 023-864 90

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun Falun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön enligt överenskommelse.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 juli 2014

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024