Administrativ direktör

Administrativ direktör

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



Förvaltningsrätten i Göteborg


Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.


Så fungerar domstolarna

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.


Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.


Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Migrationsmålen är fördelade över alla avdelningar. Avdelningarnas målkanslier samt enheten för registratur och arkiv leds av en måladministrativ chef och fyra enhetschefer. Domstolen har också en administrativ avdelning som består av enheten för administrativt kansli och enheten för IT, säkerhet och service.


Arbetsuppgifter


Som administrativ direktör har du det övergripande ansvaret för den administrativa avdelningens verksamhet som du leder och utvecklar. Du svarar för att verksamheten bedrivs effektivt, med hög kvalitet och med en god arbetsmiljö. Du deltar också aktivt i utvecklingsarbetet för hela domstolen. Du rapporterar direkt till lagmannen i såväl operativa som strategiska frågor. Inom dessa ryms budget-, planerings- och uppföljningsfrågor, liksom HR-, fastighets-, IT- och säkerhetsfrågor. I rollen ingår även att arbeta med verksamhetsutveckling för domstolen. Det kan innebära att du kommer driva och leda olika förändringsprojekt.


Du ingår i domstolens ledningsgrupp där ni tillsammans arbetar för domstolens bästa ur ett helhetsperspektiv och där du strategiskt och resultatinriktat driver domstolens arbete framåt.


Du ska även verka för ett gott samarbete över avdelningsgränser och skapa så goda förutsättningar som möjligt för medarbetarna inom avdelningen att utföra sitt arbete. Genom ett gott och tillitsfullt ledarskap med tydlig kommunikation och coachande förhållningssätt driver och utvecklar du såväl medarbetare som avdelningens arbete framåt.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har ett intresse för och har förmåga att leda, fördela och att genom nyskapande utveckla arbetet i domstolen. Du har en för tjänsten relevant akademisk vidareutbildning, en mycket god administrativ förmåga och god kunskap om arbete vid domstol.


Det är meriterande om du har erfarenhet av att vara chef eller ledare samt har goda juridiska kunskaper inom det administrativa området som tjänsten avser. Det är även meriterande med kunskaper och erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling. Din personliga lämplighet för arbetet kommer att vara avgörande. Det är även av stor vikt att du har förmågan att ta initiativ och driva arbetet framåt samtidigt som du skapar en god arbetsmiljö.


Du är prestigelös och mogen i ditt ledarskap och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du har en god förmåga att skapa samsyn, främja samarbeten och upprätthålla effektiva arbetsrelationer. Du är som person utåtriktad och har en helhetssyn i förändringsarbeten och du förstår att resultat skapas genom delaktighet. Det är även viktigt med en god analytisk förmåga liksom att vara strukturerad, mål- och kvalitetsmedveten.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Bli en av oss och jobba för allas rättssäkerhet- välkommen med din ansökan!

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef och arkivarie Maria Kahn
031-732 70 67
Föredragande jurist Isa Blom (JUSEK)
031-732 73 12
Domstolshandläggare Åsa Ström (ST)
031-732 70 89
Administrativ direktör Liselotte Tagaeus
031-732 71 27
Föredragande jurist Åsa Einer (Jusek)
031-732 71 84
HR-specialist Cecilia Senderot
031-732 73 28
Handläggarchef Carola Hansson
031-732 72 25
Handläggarchef Maria Ekblad
031-732 70 98
Rekryteringskonsult Mikaela Jahreskog

Rekryteringsassistent Sarah Börjesson

Sammanfattning

Besöksadress

Sten Sturegatan 14
None

Postadress

Box 53197
Göteborg, 40015

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef administrativa enheten

Enhetschef administrativa enheten

22 november 2024

18 november 2024