Administrativ direktör

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER Kommunledningskontoret är Kommunstyrelsens ledningskontor med Kommundirektören som chef. Kommundirektören ansvarar inför Kommunstyrelsen för den verksamhet som är kommunövergripande och som regleras i KS reglemente. Härutöver är Kommundirektören "chefernas chef" med högsta arbetsgivaransvar inför kommunstyrelsen. De 10 högsta cheferna i kommunen är direkt underställda Kommundirektören och anställda i kommunledningens Strategiska chefsgrupp. Fyra av dessa chefer ingår i Kommundirektörens stab och ansvarar för huvudprocesserna ekonomistyrning, utveckling och hållbarhet, kommunikation och medborgarkontakt samt personalstrategi. Ett femte strategiskt område, där vi samlar kommunövergripande och förvaltningsinterna administrativa huvudprocesser, bildas inom Kommunledningskontoret från årsskiftet 2009/2010. En ansvarig chef för detta område ska nu anställas inom Strategisk chefsgrupp och ingå i Kommundirektörens stab. Vi söker därför en administrativ direktör. Beskrivning av arbetsuppgifter På ett aktivt och stödjande sätt medverka till att säkerställa övergripande strategisk ledning och styrning av hela kommunorganisationen. På strategisk och specifik nivå identifiera och utforma utvecklingsinsatser inom områdena ärendehantering, administrativ utveckling, projekthantering, juridik, säkerhet mm. Säkerställa kommunen tillgång till strategisk kompetens inom områdena juridik, arkiv, ärendehantering och säkerhet. Ansvara för förvaltningsinterna stödprocesser inom områdena ekonomi, personaladministration, nämndsekretariat, kanslifunktion samt intendentur. Ansvara för löpande uppföljning av fastställda mål, samt ansvar för att resultatet av uppföljningen sammanställs och analyseras. Inom sin avdelning organisera dels kommunens strategiska specialistkompetens inom områdena ärendehantering, administrativ utveckling, juridik och säkerhet, dels de förvaltningsinterna administrativa stödprocesserna, dels de uppdragsfinansierade verksamheterna Stadsarkivet och Överförmyndarenheten. KVALIFIKATIONER Du är en person som kan utöva ett gott ledarskap och som kan skapa ett positivt arbetsklimat i din verksamhet. Du är en person som trivs i en utvecklingsinriktad miljö. Som ledare har du förmåga att på ett pedagogiskt sätt leda och engagera dina medarbetare. Vi vill att du tillför entusiasm, energi och lust i arbetet samtidigt som du arbetar målinriktat och åstadkommer resultat. Du är en ärlig, prestigelös och trygg person. Du kan kombinera ett visionärt ledarskap med en analytisk förmåga. Vi söker dig som har ett genuint intresse för administrativ utveckling, en relevant utbildning för uppdraget och dokumenterat bred kompetens inom verksamhetsområdet. Du har lätt att kommunicera i både tal och skrift. För att lyckas i uppdraget är det också viktigt att du har erfarenhet av att arbeta nära politisk ledning. Ange i din ansökan vad du har för erfarenheter som stämmer överens med kvalifikationerna för tjänsten. Våra arbetsplatser skall kännetecknas av engagerade och ansvarsfulla medarbetare med hög kompetens, där ett öppet arbetsklimat råder och mångfald bejakas. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Carlsson, chef för Ekonomiservice
013-205911
Johan Nyhammar, Förhandlingschef
013-26 38 22
Anders Larson, stadsrevisor
013-205343
Peter Alexanderson, bitr. stadsrevisor
013-205495
Christer Sjölund
013-20 66 66
Anita Björck, enhetschef
013206193
Peder Brandt, Ekonomidirektör
013205377
Sonja Erlandsson
013-26 32 88

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset
None

Postadress

Stadshuset
Linköping, 58181

Liknande jobb


Vill du bli vår nya VA-chef?

Vill du bli vår nya VA-chef?

22 november 2024

15 november 2024

Enhetschef, lokalvård

Enhetschef, lokalvård

15 november 2024

Chef för utbildningskontoret

15 november 2024