Administrativ expert för CORDEX vid SMHIs Forskningsavdelning

Administrativ expert för CORDEX vid SMHIs Forskningsavdelning

Arbetsbeskrivning

Gillar du att vara spindeln i det administrativa nätet? Vill du jobba för att skapa samarbeten och bygga kunskap om klimatutmaningar världen över och hjälpa forskare och användare på deras hemmaplan? Som administratör på SMHIs Forskningsavdelning får du den möjligheten.

 

SMHIs forskning och utvecklingsavdelning (FoU) skapar samhällsnytta i Sverige och internationellt genom att producera vetenskaplig data, kunskap och information om väder, vatten och klimat. Resultaten syftar till att ge beslutsunderlag för det hållbara samhället. Vi jobbar ofta nära användarna på olika tids- och rumsskalor och bidrar till klimat- och miljömål som tex FN:s Agenda 2030, Parisavtalet och Sendairamverket för katastrofriskreducering.

SMHI är värdorganisation för det internationella projektkontoret för CORDEX (COordinated Regional Climate Downscaling Experiment). CORDEX är ett internationellt samarbete som syftar till att ta fram och ge hela världen tillgång till klimatdata och klimatinformation på regional och lokal skala. Projektkontoret hjälper till att samordna och koordinera arbetet mellan olika länder, med speciellt fokus på kunskapsuppbyggnad i utvecklingsländer. Det arrangeras årligen ett antal workshops och event i samarbete med lokala organisatörer. Till följd av Covid-19 utvecklas nu även en kombination av digitala och fysiska lösningar.

Tjänsten innebär diverse löpande administrativa och kommunikativa uppgifter. Det handlar om att förbereda, genomföra, följa upp och återrapportera internationella workshopar och andra möten och event, vilket b.la innebär täta kontakter med värdländerna. Du bidrar till väl genomförda events genom att stötta planeringen av agendor och föreläsare samt med bokning av lokaler, catering och registreringar. Du hjälper till att ta fram informationsmaterial och stöttar den vetenskapliga projektledningen administrativt. Det kan också handla om att informera/kommunicera på t. ex web, i sociala medier och med intressenter. Du bistår även vid finansiella ansökningsprocesser, vid uppföljning och rapportering av genomförd verksamhet samt vid ekonomisk uppföljning.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Norrköping.

Vem är du?

Vi söker dig med gymnasial utbildning och erfarenhet av administrativt och koordinerande arbete i en internationell kontext och som har arrangerat större fysiska och digitala möten och konferenser. Goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav och din förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i båda språken är av stor betydelse. Vi vill även att du har erfarenhet av administrativa programvaror och tekniska stöd för tidredovisning, fakturering och reseräkningar samt webpublicering. Du är van att möta olika kulturer och anpassar ditt tillvägagångssätt utifrån situationen. Du trivs i en kunskapsintensiv miljö med högt tempo och har dokumenterad erfarenhet av arbete med kvalificerad administrativ service. 

Meriterande är:


• Att vara insatt i miljö- och klimatfrågor och ha erfarenhet av arbete med miljö- och klimatinformation.
• Erfarenhet från administrativa system såsom Agresso, Primula, Caesar och Hotelzon,
• Erfarenhet från WordPress eller Polopoly.
• God kunskap om Word, Excel och PowerPoint.
• Erfarenhet av webplattformar som tex Google Drive, Zoom och Trello.
• Språkkunskaper utöver svenska och engelska.
• Kompletterande utbildningar från högskola eller annan utförare.
• Erfarenhet från administrativt arbete i statlig förvaltning eller forskningsmiljö.

 

Som person är du trygg och stabil i dig själv. Du är strukturerad, resultatinriktad, självgående och har lätt att ta egna initiativ. Du har en utpräglad servicekänsla och ser värdet i att bygga goda och långsiktiga relationer.

Vill du veta mer?

För mer information om tjänsten, kontakta Iréne Lake, föreståndare för CORDEX-kontoret, Ralf Döscher, enhetschef för Rossby Center, eller Helén Andersson, avdelningschef för Forskningsavdelningen. För mer information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-specialist Kristina Ebbeson. Fackliga företrädare är för ST; Tomas Bosshard samt för Saco-S; Lennart Robertson. Samtliga kan nås på tel. 011-495 8000 eller via e-post fornamn.efternamn@smhi.se

Din ansökan

Välkommen med din ansökan senast 6 oktober 2022.

 


SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SMHI
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2022
  • Ansök senast: 6 oktober 2022

Besöksadress

Folkborgsvägen 1
None

Postadress

None
NORRKÖPING, 60176

Liknande jobb


23 december 2024

Business Support

Business Support

20 december 2024

23 december 2024