OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högsta domstolen söker administrativ handläggare
Om Högsta domstolen
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.
Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.
Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv.
Arbetsuppgifter
I rollen som administrativ handläggare tillhör du den administrativa enheten och har många varierande arbetsuppgifter. Du kommer bland annat att arbeta med diarieföring och uppföljning i det administrativa diariet, inventeringar av exempelvis anläggningstillgångar och granskning av kostnadsräkningar. Du stöttar personal- och ekonomiadministratören vid behov, bistår med beställning av resor samt bokar och samordnar aktiviteter såsom konferenser och vissa externa besök i samråd med de administrativa fiskalerna. Andra uppgifter kan vara att göra inköp och beställningar enligt gällande upphandlingsregler, ansvara för viss information på intranätet, samt hantera administrativa skrivelser från allmänheten. Du kommer att ha kontakt via mejl och telefon internt och externt med exempelvis leverantörer, advokater och allmänheten.
Som administrativ handläggare har du utöver ett nära samarbete med domstolens chefer, personal- och ekonomiadministratören och de administrativa fiskalerna daglig kontakt med medarbetare på olika funktioner på domstolen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning. Du ska ha minst två års erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom offentlig förvaltning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete på domstol eller annan myndighet och om du har arbetat med arkivrelaterade frågor såsom diarieföring i exempelvis W3D3.
Som person tycker du om att arbeta självständigt. Du har en utpräglad känsla för service och administration. Du är van vid att planera, organisera och att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är lösningsorienterad, flexibel och har en hög initiativförmåga. Det är viktigt att du utför dina arbetsuppgifter med noggrannhet och hög kvalitet.
För att trivas som administrativ handläggare är du prestigelös med inställningen att alla hjälps åt. Du har lätt för att skapa goda relationer till dina kollegor och bidrar till en god arbetsmiljö. För att kunna utföra arbetsuppgifterna på ett bra sätt behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, samt behärska engelska väl. Du är en van datoranvändare, har goda kunskaper i Officepaketet och har lätt för att lära dig och arbeta i olika IT-stöd.
Domstolen lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde sker efter sommaren.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Löneform Individuell lönesättning tillämpas
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Ref. nr. HDO 2024/400
Kontakt Josefin Lilja Cohen, chefsadministratör 08-561 666 77, josefin.liljacohen@dom.se
Maria Johnson, personal- och ekonomiadministratör 08-561 666 55, maria.johnson@dom.se
Fackliga företrädare
Malin Karlsson, beredningsjurist, Saco-S domstol 08-561 666 99
HDO-Saco-S@dom.se
Bibbi Englund Wikström, domstolshandläggare, ST-domstol 08-561 666 42
birgit.englundwikstrom@dom.se
Sista ansökningsdag 2024-05-29
Länk till annons
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ direktör Måns Wigén
08-561 666 31