OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som arbetar som handläggare inom offentlig sektor och/eller administratör med intresse för juridik. Du behövs för att vi ska kunna bedriva ett effektivt men rättssäkert arbete med främsta syfte att handlägga bygglov och upprätta detaljplaner för bl.a. bostäder och verksamheter. Du kommer vara en del av oss på plan- och bygglovskontoret som består av två verksamhetsområden. Planavdelningen upprättar ett flertal olika sorters planer för användningen av mark- och vattenområden i kommunen. Bygglovsavdelningen handlägger ett flertal olika ärendetyper som lov, anmälningar, tillsynsärenden samt strandskyddsdispenser.
ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder ett omväxlande arbete tillsammans med trevliga kollegor i en expansiv kommun. Då tjänsten är tvådelad beskrivs de olika rollerna lite mer ingående nedan:
Din roll som handläggare kommer bl.a. innebära:
- Handlägga tillsynsärenden som bl.a. innebär att upprätta förelägganden m.m.
- Återkommande granska rättsfall, lagtexter och förarbeten som sedan kan vägleda handläggarnas bedömning vid prövning av ärenden inom verksamhetsområdet.
- Utbildning och information
Din roll som administratör kommer bl.a. innebära:
- Ansvara för att ta fram en arkiv och dokumenthanteringsplan och implementera denna i verksamheten.
- Arkivering och gallring av handlingar
- Utskick av planhandlingar efter samråd/granskning/antagande
- Ansvara för att detaljplaner som upprättas digitaliseras och att de läggs ut på vår hemsida
- Ersättare till byggnadsnämndens sekreterare vid behov
- Övrigt vanligt förekommande administrativt arbete.
En mer detaljerad arbetsbeskrivning finns att tillgå om så önskas.
KVALIFIKATIONER
Är du den vi söker?
Vi söker dig som har en relevant eftergymnasial utbildning med inriktning mot juridik, administration eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har mångårig relevant arbetslivserfarenhet som handläggare inom offentlig sektor, administratör/sekreterare eller likvärdigt arbete. Vilket lett till att du är van att hantera administrativa arbetsuppgifter, och har övergripande kunskap inom svensk lagstiftning. Det är meriterande om du har kunskaper om plan- och bygglagen och miljöbalken. En viktig förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du behärskar det svenska språket samt att du trivs och har förmågan att förstå komplicerade språkliga underlag både talade och skrivna. Du har kunskap att upprätta dokument med hög kvalité. Stor flexibilitet är ett krav eftersom det handlar om en kombinationstjänst där de olika arbetsuppgifterna kräver att du själv tar ansvar för dina uppgifter och att du organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt så att uppsatta mål nås. Då arbetet i många sammanhang innebär ett lagarbete är det viktigt att du kan samarbeta med kollegor och relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hudiksvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Läs mer om Hudiksvalls kommun på vår hemsida www.hudiksvall.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Hudiksvalls kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunchef Bengt Friberg
0650-19120, 070-561 15 02
Personalchef Maria Larsson
0650-19369, 070-367 57 93
Ordf. Byggnadsnämnden Ann Berg
0650-19440, 073-157 80 40
Eva Wannberg, Vision
0650-19169, 070-267 52 85
Plan- och bygglovschef David Tornberg
0650-19320