Administrativ handläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Försäkringskassan Verksamhetsstöd (VS) söker 

Administrativa handläggare, inriktning Ekonomi 

Placering i Östersund

VO Försäkringsstöd består av fem områden: Informationsförvaltning, Detektion, Dokumentstöd, Central Post och Ekonomi.

Området Ekonomi ansvarar för administration och handläggning av försäkringsekonomi, d.v.s. den handläggning som berör de försäkrade och deras förmåner.

Vi behöver nu rekrytera fler handläggare till vårt team i Östersund.

Arbetsuppgifter

Som ekonomihandläggare kommer Du att arbeta operativt med olika arbetsuppgifter inom redovisningsområdet; t ex utbetalningar, inbetalningar, kundreskontra, löpande bokföring, bokslutsarbete, kontoavstämningar och kundsupport.

Övrigt som ingår i yrkesrollen är bl. a att uppdatera och förvalta arbetsbeskrivningar och arbetsrutiner, ta fram och uppdatera underlag, samt genomföra uppföljningar inom redovisningsområdet.

Du förväntas också att delta aktivt i vårt löpande förbättringsarbete inom området.

Kvalifikationer

Vi söker dig som



• har gymnasieutbildning inom Ekonomiområdet och flera års erfarenhet av arbete med redovisning och bokföring, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

• har god datorvana och goda Excel kunskaper

Det är meriterande om Du har



• erfarenhet av att arbeta med Agresso och/eller Visma Proceedo ekonomissystem

• erfarenhet av att arbeta med ständiga förbättringar (t ex enligt LEAN)

Som person är Du ansvarstagande, noggrann och har ett utpräglat ordningssinne.  

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster. Anställningen är både tillsvidareanställning och vikariat på minst 6 månader, heltid, med tillträde enligt överenskommelse.

Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.

Mer information

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Områdeschef Mikael Nord tfn 010-11 37 060.

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR- Specialist Gunilla Dahlin-Mattsson 070-261 80 68.

Fackliga representanter är; för SACO-S FK är Rita Lundström tel. 010-11 43 72, för ST-FK Mona Ericsson, tel. 010-118 85 55 och för SEKO-FK Marianne Årstad tel. 010-117 19 97.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 21 juli 2014 märkt med diarienummer 031109-2014.Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och dina arbetslivserfarenheter samt ett personligt brev där Du berättar varför Du söker tjänsten.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 3 juli 2014

Liknande jobb


21 november 2024