Administrativ handläggare till barn-och utbildningsförvaltningen

Administrativ handläggare till barn-och utbildningsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Arbetsplatsbeskrivning

Barn- och utbildningsnämnden i Salems kommun erbjuder omsorg, utbildning och uppföljning för barn och ungdomar i åldrarna 1-20 år. Inom barn- och utbildningsförvaltningens ansvarsområde inryms samtliga skolformer från förskola till vuxenutbildning, samt kulturskola.

Tjänsten är centralt placerad på barn- och utbildningsförvaltningens kontor med arbetsplats i kommunhuset vid Salems centrum. 

Barn- och utbildningsförvaltningens stab består i dagsläget av förvaltningschef, två verksamhetsstrateger, nämndsekreterare/handläggare, systemförvaltare och två handläggare. Vi har en god stämning i gruppen och ett gott och nära samarbete såväl inom gruppen som med barn- och utbildningsverksamheterna.

 

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en ytterligare handläggare som vill bli vår nya kollega!

Dina arbetsuppgifter kommer främst innehålla stöd och uppföljning till förvaltningens olika enheter. Dels ingår administrativt stöd i vilket du kommer avlasta skoladministratörer och chefer i deras arbete med schema och bemanning. Vidare ingår handläggning av vissa statsbidrag från ansökan till uppföljning och redovisning och handläggning av enklare ärenden inom grundskola såsom arbete med skolplaceringar och skolbyten. Till sist kommer du vara verksamhetsstrategerna behjälplig med olika typer av uppföljning och samordning såsom uppföljning av enheternas planer och policys inom arbetsmiljöområdet och krishantering, framtagande av statistik om enheternas verksamheter, sammanställning av enklare rapporter och skrivelser samt samordning av ekonomiska underlag rörande investeringar. 

Då Salem är en mindre kommun och vi på barn- och utbildningsförvaltningen är en liten arbetsgrupp innebär det att alla som arbetar här är öppna för att ta uppdrag av varierande svårighetsgrad. Det innebär att du måste vara en lagspelare som på ett flexibelt och lösningsfokuserat sätt är beredd att ta dig an olika uppgifter eller att ta egna initiativ i sammanhang där du ser att det behövs.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom samhällsvetenskap, ekonomi, administration, offentlig förvaltning alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du behöver vara en god kommunikatör och behärska god svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet som handläggare inom offentlig förvaltning, eller har andra erfarenheter av att jobba inom en politiskt styrd organisation. Det är också meriterande om du känner till framförallt grundskolans regelverk och har ett särskilt intresse för utbildningsfrågor.  

Du har goda kunskaper i administrativa system och erfarenhet av att hantera excel.

Som person är du positiv och prestigelös, flexibel, organiserad och noggrann. Du kan arbeta både självständigt och i grupp. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.

 

Anställningsvillkor

Heltid 100%

Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Tillträde snarast enligt överenskommelse

Ansök senast den 2021-04-21. Intervjuer sker löpande.

 

Kontaktpersoner

Katarina Sweding

Förvaltningschef och skolchef

katarina.sweding@salem.se
08 - 532 598 66


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 mars 2021
  • Ansök senast: 21 april 2021

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


Utbildningshandläggare

Utbildningshandläggare

22 november 2024

Koordinator yrkesutbildningar

Koordinator yrkesutbildningar

19 november 2024

Programhandläggare -vikariat

Programhandläggare -vikariat

15 november 2024