Administrativ handläggare/nämndsekreterare till miljö- och byggförvaltninge

Administrativ handläggare/nämndsekreterare till miljö- och byggförvaltninge

Arbetsbeskrivning

Ljungby kommuns värdegrund är; ”Vi är öppna, vi är framåt och vi vill”. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. I vår kommun känner vi arbetsglädje, trivsel och trygghet. Mångfald och lika villkor är viktigt för oss.

Vi är ca 2 900 kompetenta och engagerade medarbetare och vi välkomnar olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som ger stora möjligheter till utveckling.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, aktivitets- och massagebidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Kommunen växer med vår vision ”I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans, 35 000 invånare år 2035” och vi vill ha med dig på den resan. Vill du vara med?

Miljö- och byggförvaltningen består av två avdelningar, plan- och byggavdelningen samt miljöavdelningen med ca 40 medarbetare. På förvaltningen arbetar vi med bland annat bygglov, fysisk planering, tillsyn och kontroll inom miljö-, hälsoskydds- och livsmedelsområdet.

Brinner du för en välskött offentlig förvaltning och vill vara en viktig kugge i att den lokala demokratin fungerar? Är du samhällsintresserad? Trivs du med att kommunicera och samordna frågor? Då är det här jobbet för dig!

Vi har Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.

Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb
Välkommen till oss!

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som nämndsekreterare och administrativ handläggare får du kombinera ditt intresse för samhällsfrågor med dina personliga styrkor som strukturerad, noggrann och lösningsfokuserad. Du tillhör ledningsstödet i på miljö- och byggförvaltningen med förvaltningschefen som närmsta chef. I ledningsstödet finns ett team som arbetar nära tillsammans och ansvarar för nämndsadministration, förvaltningens digitaliseringsarbete och hantering av diarium. Du kommer att jobba med hela förvaltningen och miljö- och byggnämnden. Resultatet av nämndens arbete är sådant som kommande generationer kommer att uppleva och nyttja bland annat i form av gator, nya bostadsområden och kommunala fastigheter! Inom nämndens uppdrag ingår även tillståndsgivning och tillsyn inom miljö- och byggområdet. Det är i beslut kring dessa områden som du kommer att vara en viktig spelare i att säkerställa bland annat kvalitet och rättssäkerhet.

Som nämndsekreterare/administrativ handläggare på förvaltningen är du vår nyckelperson gällande samordning och administration av ärenden till nämnden. Att vara nämndsekreterare i Ljungby kommun innebär ett högt tempo med varierande arbetsuppgifter. Du är ansvarig för att planera och kvalitetssäkra nämndens processer. Du granskar beredningsunderlag och sammanställer handlingar, samt för protokoll på sammanträden. För att säkra en god beredningsprocess är du konsultativ i din roll genom att stödja förtroendevalda, chefer och handläggare i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen.

Du kommer också att arbeta med förvaltningens digitalisering. Som administratör/nämndsekreterare ansvarar du för dina egna arbetsuppgifter men kommer att ingå i ett team med kollegor för gemensamma prioriteringar med stöd av närmaste chef. I arbetet ingår även förbättringsarbete där du löpande bidrar med dina tankar om hur vi kan utveckla vårt arbetssätt både på förvaltningen och i teamet.

Arbetet innebär stora möjligheter att utvecklas utifrån din egen kompetens och intressen.

KVALIFIKATIONER
Du har lämplig högskoleutbildning eller erfarenhet inom administration och vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du ska vara samhällsintresserad och ansvarstagande. Du ska ha mycket god datorvana.
Du är service- och lösningsinriktad och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är engagerad i det du gör, har god initiativförmåga och lätt för att samarbeta med kollegor.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Plan- och byggchef/stadsarkitekt Henrik Johansson
0372-78 92 66
administrativ chef Anna Andersson
0372-78 92 77
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Kommunchef Roland Eiman
0372-78 91 12
Bygglovshandläggare Sarah Cederström
0372-78 92 75
Förvaltningschef Ann-Sofi Persson
0372-78 92 81
Stadsarkitekt Lennart Dahlberg
0372-78 92 74
Lennart Dahlberg
0372-78 92 74
Sarah Cederström
0372-78 92 75
Miljöinspektör Hanna Svahnström
0372-78 92 65

Sammanfattning

Besöksadress

34183
None

Postadress

Olofsgatan 9
Ljungby, 34183

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

14 november 2024

Handläggare

Handläggare

13 november 2024

Samordnare till mark- och exploateringsenheten

Samordnare till mark- och exploateringsenheten

12 november 2024