OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.
Enheten för administration och service tillhör verksamhetsområdet myndighet. Inom område myndighet finns alla myndighetsutövande- och förebyggandeenheterna, StoppCenter mot våld i nära relation och enheten för administration och service. Enheten för administration och service är ett nav som stödjer socialförvaltningens verksamheter. Enhetens funktioner har en mycket viktig roll i utvecklingsarbetet för att säkerhetsställa en rättssäker handläggning, god kvalitet och ett första gott bemötande för Eskilstunas medborgare. Inom enheten administration och service finns 14 medarbetare som leds av en enhetschef och en teamledare.
Just nu söker vi administrativa socialsekreterare!
ARBETSUPPGIFTER
Som administrativ socialsekreterare kommer du att ha följande arbetsuppgifter:
Mottagning
- I rollen ingår att vara första kontakten gentemot socialjouren, med inkommande ärenden och fördela vidare till berörd verksamhet.
- I samverkan med mottagningsteamet ingår du i bemanning av telefonslingor för rådgivning.
- Självständigt kunna hantera ansökningar, anmälningar och förfrågningar. I detta arbete ingår det att registrera, komplettera uppgifterna, göra skyddsbedömning och bedöma tolkbehovet.
Utredning
- Genomföra utredningar med få utredningsaktiviteter, det kan t.ex. vara förfrågningar från annan kommun (överflyttningsärende), ansökan av medborgare som inte tillhör Eskilstuna kommun, LOB, LUL, Folktandvården, Transportstyrelsen med mera.
- Skicka ut handlingar och utredningar till berörda parter för kommunicering efter beslut av socialsekreterare eller biståndsutskott.
- Hantera utlämning av handlingar.
Familjerätt
- Upplysningar till domstolsväsendet
- Självständigt handlägga faderskaps- och föräldraskapsärenden.
- Medverka vid behov vid utredning av vårdnad, boende och umgänge.
- Handlägga pass- och namnyttranden.
Placeringar
- Bevaka och hantera intresseanmälningar som uppdragstagare.
- Genomföra ett första urval av uppdragstagare, de som bedöms lämpliga bokas in på Bra-fam.
- Vara ett stöd vid rekrytering och utredning av uppdragstagare (kontaktperson, kontaktfamilj, jourhem och familjehem).
- Begära in register från andra myndigheter en gång om året.
- Ansvarar för att placerings-kiten hålls uppdaterade.
- Vid placering ska du hantera administration mot andra myndigheter.
- Kontakt med Barn- och utbildningsförvaltningen gällande obruten skolgång.
- Bokar in hälsoundersökningar för alla barn som blir placerade.
Uppföljning
- Genomföra enklare internkontroller och uppföljning.
- Hantera bevakning av pågående insatser, avtal och bevaka när insatsen behöver följas upp eller förlängas.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har en socionomexamen, alternativt beteendevetenskaplig examen, där du har läst minst 15 hp socialt arbete, 7,5 hp psykologi samt 7,5 hp socialrätt eller förvaltningsrätt. Vi ser att du tidigare har erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänst. Din IT-vana i Office är mycket god samt att din förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska är väl (både i tal och skrift). Det kan förekomma transport av brukare, varpå körkort är ett krav i tjänsten.
Det är med stor fördel om du tidigare har erfarenhet från barn- och ungdomsärenden, vuxenärenden och/eller placeringar/familjehem. Behärskar du fler språk som t.ex. finska, arabiska eller somaliska och har utbildning i MI, NOA, BBIC och/eller ASI är det meriterande.
I denna roll behöver du vara flexibel, strukturerad och initiativrik. Du är den första person som våra brukare möter, varpå det är viktigt att du är trygg i dig själv och i din yrkesroll som socialtjänstrepresentant. Du en god kommunikatör och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du behöver ha en egen inre motor och ett driv i skapandet av ditt eget arbete. Du är en person som ser möjligheter och hittar lösningar för att möta målgruppens behov genom att lyssna in, vara engagerad och modig. Personliga egenskaper väger tungt för den här tjänsten.
Låter det spännande? Varmt välkommen in med din ansökan till tjänsten!
ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg
Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37