Administrativ socialsekreterare till socialförvaltningen

Administrativ socialsekreterare till socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Den första september bildade vi en ny enhet inom område myndighet på socialförvaltningen som heter Enheten för familjemottagning, familjerätt och administrativt stöd. Enheten har en viktig roll mot medborgaren i form av ett gott första bemötande och en rättssäker handläggning med hög kvalitet. Vi arbetar utifrån ett familjeorienterat arbetssätt och vårt mål är att möta varje medborgares behov och utifrån medborgarens förutsättningar möjliggöra en utveckling till att bli mer självständig. Nu utökar vi vårt team och söker en administrativ socialsekreterare.

Vår enhet är organiserad i tre team:
• Familjerätt bestående av 11 socialsekreterare.
• Familjemottagning bestående av 11 socialsekreterare.
• Administrativ service bestående av fem socialsekreterare, fem administratörer och två vaktmästare.

ARBETSUPPGIFTER
Som administrativ socialsekreterare kommer du att ha följande arbetsuppgifter:

Mottagning
• I rollen ingår att vara första kontakten gentemot socialjouren, med inkommande ärenden och fördela vidare till berörd verksamhet.
• I samverkan med mottagningsteamet ingår du i bemanning av telefonslingor för rådgivning.
• Självständigt kunna hantera ansökningar, anmälningar och förfrågningar. I detta arbete ingår det att registrera, komplettera uppgifterna så oron blir tydligare, göra skyddsbedömning och bedöma tolkbehovet.

Utredning
• Genomföra utredningar med få utredningsaktiviteter, det kan t.ex. vara förfrågningar från annan kommun (överflyttningsärende), ansökan av medborgare som inte tillhör Eskilstuna kommun, LOB, LUL, Folktandvården, Transportstyrelsen med mera.
• Skicka ut handlingar och utredningar till berörda parter för kommunicering efter beslut av socialsekreterare eller biståndsutskott.
• Hantera utlämning av handlingar.

Familjerätt
• Upplysningar till domstolsväsendet.
• Självständigt handlägga faderskaps- och föräldraskapsärenden.
• Medverka vid behov vid utredning av vårdnad, boende och umgänge.
• Handlägga pass- och namnyttranden.

Placeringar
• Vara ett stöd vid rekrytering och utredning av uppdragstagare (kontaktperson, kontaktfamilj, jourhem och familjehem).
• Ansvarar för att placerings-kiten hålls uppdaterade.
• Vid placering ska du hantera administration mot andra myndigheter.
• Kontakt med Barn- och utbildningsförvaltningen gällande obruten skolgång.
• Bokar in hälsoundersökningar för alla barn som blir placerade.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har en socionomexamen, alternativt beteendevetenskaplig examen, där du har läst minst 15 hp socialt arbete, 7,5 hp psykologi samt 7,5 hp socialrätt eller förvaltningsrätt. Vi ser att du tidigare har erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänst. Din IT-vana i Office är mycket god samt att din förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska är väl (både i tal och skrift). Det kan förekomma transport av brukare, varpå körkort är ett krav i tjänsten.

Det är med stor fördel om du tidigare har erfarenhet från vuxenärenden. Behärskar du fler språk som t.ex. finska, arabiska eller somaliska och har utbildning i MI, NOA, BBIC och/eller ASI är det meriterande.

I denna roll behöver du vara flexibel, strukturerad och initiativrik. Du är den första person som våra brukare möter, varpå det är viktigt att du är trygg i dig själv och i din yrkesroll som socialtjänstrepresentant. Du en god kommunikatör och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du behöver ha en egen inre motor och ett driv i skapandet av ditt eget arbete. Du är en person som ser möjligheter och hittar lösningar för att möta målgruppens behov genom att lyssna in, vara engagerad och modig. Personliga egenskaper väger tungt för den här tjänsten.

Låter det spännande? Varmt välkommen in med din ansökan till tjänsten!

ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 november 2024

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

26 november 2024