Administrativa handläggare till mottagningsenheten i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Vi söker två stycken administrativa handläggare till mottagningsenheten i Göteborg.

Vad du kan förvänta dig

Du ska utreda, handlägga och föredra beslut i ärenden om statliga ersättningar till kommuner och landsting. Diarieföring av inkomna ansökningar, arkivering och underhåll av statistkunderlag ingår också i arbetsuppgifterna. Vi eftersträvar korta handläggningstider och har hög inströmning av ärenden vilket medför ett högt arbetstempo på enheten. En hög servicenivå med tydlig information per telefon och mail är viktiga delar av arbetet. På enheten arbetar vi i team och du förväntas bidra till enhetens utveckling samt delta i förändringsarbete Då arbetet innebär många kontakter med externa samarbetspartners lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet där samarbetsförmåga, flexibilitet, initiativkraft, servicekänsla, pedagogisk och kommunikativ förmåga är viktiga egenskaper. Du har god förståelse för det juridiska språket samt kan arbeta självständigt, kvalitetsmedvetet och strukturerat.

Du skall i övrigt vara beredd att utföra arbetsuppgifter enligt närmaste teamledare/chefs instruktioner.

Vad vi förväntar oss

Du har högskoleutbildning med ekonomisk, juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller utbildning/erfarenhet som bedöms som likvärdiga. Du har några års arbetslivserfarenhet inom administration eller ekonomi. Det är meriterande om du har erfarenhet av förvaltningsrättsliga ärenden och utredningsarbete. Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har goda kunskaper i Officepaketet, meriterande är kunskaper i DFS (Diarieföringssystem) och Migrationsverkets interna system STAMM och SKAPA. Då arbetet innebär många kontakter med externa samarbetspartners lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet.

 

Mer information och ansökan

Anställningsform: Tillsvidare anställning med 6 månaders provanställning.

Vi tillämpar individuell lönesättning. Vid tillsättning tar verket hänsyn till eventuell omplacering.

Tillträde: omgående

Ansök senast den 12/8 via vårt rekryteringsverktyg

 


Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket Norrköping
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • ?
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 4 augusti 2015

Liknande jobb


23 december 2024

Business Support

Business Support

20 december 2024

23 december 2024