OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Domstolarna är en av hörnstenarna i vårt demokratiska samhälle. Alla som arbetar inom Sveriges Domstolar bidrar till den viktiga samhällsfunktionen att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter och är centralt belägen i Göteborg. Kammarrätten handlägger ett stort antal måltyper, t.ex. socialförsäkringsmål, skattemål, olika mål som avser tvång mot person, upphandlingsmål och mål om utlämnande av allmän handling. Vår gemensamt framtagna medarbetarpolicy ger uttryck för vad vi anser vara ett gott medarbetarskap och består av tre samverkande delar - laganda, ansvar och engagemang.
Inledning
Är du positiv, gillar att ta egna initiativ och att driva administrativa frågor framåt i en av samhällets viktigaste verksamheter? Då kan detta vara ett jobb för dig!
Vi söker en administratör till vårt administrativa kansli.
Arbetsuppgifter
På kammarrättens administrativa kansli arbetar du i första hand som ledningsstöd i förhållande till domstolschefen i olika administrativa och praktiska frågor.
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. kalenderuppföljning, att samordna mötes- och resebokningar samt att hantera interna och externa kontakter. Du koordinerar, planerar och förbereder möten och resor. Du tar emot och assisterar vid möten och externa besök. Och du deltar och för anteckningar vid olika möten. En annan del i ditt uppdrag är att arbeta fram underlag och presentationer i skilda frågor.
I din roll ingår också bl.a. löpande HR- och ekonomiadministration. Det kan handla om introduktion av nyanställda, rekryteringsadministration, löneadministration, utlägg och ersättningar, fakturahantering etc. Du hanterar också det administrativa diariet och utformar och publicerar information på kammarrättens intranät.
Nya eller förändrade arbetsuppgifter kan tillkomma alltefter verksamhetens behov.
Administrativa kansliet är ett team på sex personer med olika ansvarsområden inom bl.a. juridik, kommunikation, HR och ekonomi. Vi arbetar tätt ihop och hjälper varandra för att kunna leverera ett professionellt stöd till kammarrättens dömande verksamhet och service till allmänheten. Vi verkar för en effektiv och modern administration och arbetar tillsammans med att utveckla arbetssätt och rutiner för att möta ett allt mer digitaliserat arbetsliv. Ditt engagemang och din kompetens kommer att vara en viktig del i det arbetet.
Vi söker dig som(Kvalifikationskrav)
- Du har avslutad teoretisk gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial påbyggnadsutbildning inom exempelvis administration.
- Du har minst ett par års arbetslivserfarenhet av motsvarande arbete inom service och administration.
- Du har mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du hanterar också engelska obehindrat i både tal och skrift.
- Din IT-kompetens är hög och du har erfarenhet av arbete i olika administrativa verksamhetsstöd.
Meriterande:
- Erfarenhet av administrativt arbete i domstol eller annan statlig eller kommunal verksamhet kan vara meriterande.
För att trivas i rollen som administratör är det viktigt att du tycker om och har en hög känsla för service och administration. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika människor. Som person är du positiv och professionell och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du är omtänksam, har ett mycket gott omdöme, hög integritet och kan hantera förtroenden. Det är viktigt att du är prestigelös och har lätt för att anpassa dig till nya situationer, du både lyssnar och tar initiativ. Du arbetar såväl proaktivt – ligger steget före – som strukturerat och driver självständigt ditt arbete framåt. Du gillar att utforma effektiva administrativa rutiner som underlättar för både dig själv och andra. Att arbeta digitalt är naturligt för dig. Du månar om effektivitet och noggrannhet i det du gör. Ditt fokus är att se möjligheter och hitta lösningar.
Du trivs med att växla mellan att arbeta självständigt och i grupp och du har vilja och förmåga att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.
Dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen – särskilt vad gäller omdöme – är avgörande. Personlighets- och problemlösningstester kan komma att ingå som en del i urvalsprocessen.
Viktigt om din ansökan
Till ansökan ska bifogas
- Personligt brev där du motiverar vad som lockar med anställningen och vad just du vill bidra med som administratör hos oss.
- Betyg/intyg som styrker efterfrågad gymnasiekompetens.
- Betyg/intyg som styrker ev. ytterligare relevant utbildning.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.