Administratör

Arbetsbeskrivning

Om Institutet för mänskliga rättigheter

Den 1 januari 2022 inrättades en ny myndighet, Institutet för mänskliga rättigheter.

Institutet för mänskliga rättigheter ska främja säkerställandet av de mänskliga rättigheterna i Sverige, med utgångspunkt i svensk grundlag och internationella förpliktelser gällande mänskliga rättigheter som är bindande för Sverige.

Institutet ska särskilt följa, undersöka och rapportera om hur de mänskliga rättigheterna respekteras och förverkligas, lämna förslag till regeringen om de åtgärder som behövs för att säkerställa de mänskliga rättigheterna, ha kontakter med internationella organisationer och även i övrigt delta i internationellt samarbete. Institutet ska också främja utbildning, forskning, kompetensutveckling, information och ökad medvetenhet om de mänskliga rättigheterna. Institutet ska även fullgöra de uppgifter som en oberoende nationell mekanism har enligt konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Om jobbet som administratör

Som administratör kommer du att arbeta med administration och service till institutets medarbetare.
Du kommer att arbeta med personaladministration såsom anställningsunderlag, egenrapportering, friskvårds- och lönefrågor. Viss ekonomiadministration, såsom fakturagranskning, kan också ingå. Vi arbetar i systemet Primula. Du kommer även fungera som stöd till institutets direktör, bland annat med administration kring mötesinbjudningar, resebokning mm. Vidare kommer du få hjälpa till med att boka möteslokaler, resor och övernattningar till styrelsen, viss konferensservice, ta emot besök, skriva minnesanteckningar vid möten, diarieföring och posthantering vid behov. Dina arbetsuppgifter kan komma att förändras över tid utifrån verksamhetens behov.

Institutet för mänskliga rättigheter befinner sig i en uppbyggnadsfas. Att vara samarbetsinriktad, kunna arbeta med många olika arbetsuppgifter och fungera i en föränderlig miljö är därför avgörande för att trivas hos oss. Arbetet kommer att präglas av en fortlöpande och nära dialog med såväl kollegor inom myndigheten som med andra myndigheter och aktörer.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla sökande.

Kvalifikationer

För att vara aktuell för jobbet är fullgjord gymnasiekompetens eller motsvarande ett krav.
Arbetet kräver också tidigare erfarenhet från administrativt arbete och/eller servicearbete.
Vi vill att du har statlig erfarenhet sedan tidigare samt att du arbetat i ett personaladministrativt system kopplat till statlig verksamhet, såsom Primula eller motsvarande.

Vidare behöver du behärska svenska och engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har yrkesutbildning som lönekonsult eller arbetserfarenhet som löneadministratör eller HR-administratör. Det är också meriterande om du har erfarenhet av registratorsuppgifter.

Förmågor

Vi söker dig med god kommunikativ förmåga. Det är nödvändigt att kunna ta eget ansvar för att driva arbetet framåt. Du är inte rädd att fråga andra om råd, men kan också hitta egna vägar framåt i ditt arbete. Vidare kräver arbetet god förmåga att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och prioritera om utifrån en given situation. Du samarbetar bra internt och externt för att lösa uppgifter och tycker om att skapa och ha struktur i ditt arbete. Att du trivs i en serviceroll är en förutsättning för att vara framgångsrik i uppdraget.

Övrigt

Visstidsanställning tom 31 mars 2023 med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Myndigheten är placerad i Lund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta HR-specialist Anna Andersson tel. 0734-217 703 (anna.andersson@mrinstitutet.se) eller registrator Helena Rutensköld tel. 046-287 39 04 (helena.rutenskold@mrinstitutet.se).

För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Johan Ekström tel. 010-3505085.

Fackliga kontaktpersoner är Anders Orinius för Saco-S tel. 070-665 13 79, Magnus Carlson för OFR/S tel. 040-664 23 91 och Jerker Jarl för Seko tel. 040 - 660 33 56.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sista ansökningsdag är den 30 mars 2022.

Sammanfattning

Liknande jobb


Office Assistant to HVDC

Office Assistant to HVDC

20 december 2024

Personalsamordnare till Gnosjö Trafik

Personalsamordnare till Gnosjö Trafik

20 december 2024

20 december 2024