OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Miljöförvaltningen ansvarar för stadens myndighetsuppdrag inom miljötillsyn, livsmedelskontroll, alkohol- och tobakshandläggning. I förvaltningens uppdrag ingår också miljöstrategiskt arbete så som natur- och vattenvård samt att stödja konsumentintressena och uppmuntra hållbar konsumtion genom att erbjuda energi-, klimat-, konsumenträtt-, budget- och skuldrådgivning. Förvaltningen är aktiv i stadens samhällsplaneringsprocess och deltar i andra gemensamma processer i staden. Miljöförvaltningen arbetar för att förbättra boråsarnas livsmiljö och hälsa i linje med stadens miljömål och Visionen om framtidens Borås om en långsiktigt hållbar utveckling.
Miljöförvaltningen har cirka 80 medarbetare och är indelad i sex avdelningar: Tillstånd och juridik, Livsmedelskontroll, två avdelningar för Miljötillsyn, Miljöstrategiska, Konsument Borås samt två stödfunktioner, en Ekonomifunktion och en HR-funktion.
Som administratör på Miljöförvaltningen är du placerad på HR-funktionen. HR-funktionen samlar förvaltningens resurser inom områdena HR, kvalité och administration. Funktionen stödjer förvaltningen både strategiskt och operativt i dessa frågor.
Som administratör är du en nyckelperson i informations- och ärendehanteringen. Du kommer främst att stötta våra handläggare inom avdelningarna Livsmedelskontroll samt Tillstånd och juridik med diarieföring, expediering, arkivering och kvalitetssäkring. I din roll kommer du även svara på inkommande frågor då arbetet innebär kontakter med människor och företag inom och utanför organisationen. Du ingår i ett team med administratörer och i rollen ingår även stöttning inom den egna funktionen och att kunna hoppa in där det behövs.
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom området administration/offentlig förvaltning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bär med dig tidigare arbetslivserfarenhet i en roll som administratör, registrator eller i annan motsvarande tjänst, gärna inom om offentlig förvaltning. Det är meriterande om du bär med dig grundläggande kunskaper inom relevant lagstiftning, framför allt inom offentlighets- och sekretesslagstiftning men också inom kommunallag och förvaltningslag. En stor del av arbetet utförs i våra ärendehanteringssystem Ecos, AlkT och OL2. Det är därför viktigt med god datorvana och det är meriterande om du har arbetat med nämnda ärendehanteringssystem tidigare.
Som person är du strukturerad, noggrann och kvalitetsmedveten. I ditt arbete är du självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du samarbetar bra tillsammans med andra människor samt är nytänkande och ser möjligheter i förändringar. Vi värderar personlig lämplighet högt, ett gott bemötande, serviceförmåga, förmåga att tänka positivt och ett förhållningssätt som bidrar till en god arbetsmiljö. Du har goda kunskaper i svenska språket och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Välkommen att kontakta nedanstående om du vill veta mer om ditt nya jobb.
Fackliga företrädare nås via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.
I Borås Stad arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö, vi erbjuder olika former av friskvård och tillämpar rökfri arbetstid.