OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.
Vid Ekobrottsmyndigheten i Malmö bedrivs verksamheten vid två ekobrottskamrar och en polisoperativ enhet. Vi erbjuder dig en arbetsplats där du arbetar i team med kvalificerade kollegor och har möjlighet till egen utveckling samtidigt som du får bidra till samhällsnyttan vid bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten.
Till första ekobrottskammaren i Malmö söker vi nu en administratör på visstid.
ARBETSUPPGIFTER
Du är ett administrativt stöd till kammarledning, åklagare och utredare samt övrig personal. Det innebär att du får arbeta i myndighetens diariesystem och andra stödsystem, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter. I arbetet ingår att skapa struktur i ärendehantering, inhämta handlingar och i viss utsträckning bereda ärenden. Du blir också kontakten utåt i många sammanhang och ger god service till allmänheten, myndigheter och andra inom rättsväsendet – främst via telefon och e-post.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha:
Avslutad gymnasieutbildning.
Minst två års erfarenhet av administrativt arbete under de senaste fem åren.
Goda kunskaper inom Microsoft Office-programmen, såsom Word, Excel och PowerPoint.
Goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift.
Meriterande
Erfarenhet av arbete som administratör i juridisk verksamhet som t.ex. Åklagarmyndigheten, Polisen och Sveriges domstolar.
Erfarenhet av att arbeta med IT-programmen Cåbra eller DurTvå
Eftergymnasiala studier från högskola eller universitet inom relevant område t ex administration, it eller juridik. Paralegalutbildning är särskilt meriterande.
Goda kunskaper i engelska.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som vill bidra till samhällsnyttan och ser vikten i att arbeta som stödfunktion inom den statliga förvaltningen. Du vill ge service till andra och hjälpa verksamheten framåt i riktning mot uppsatta mål. Du tar ansvar för dina uppgifter och kan arbeta självständigt men har också mycket god samarbetsförmåga och kan samverka med andra kollegor. Givetvis är du noggrann och strukturerad men samtidigt flexibel och beredd på att ställa upp för andra om verksamheten så kräver. Du är engagerad och prestigelös i ditt arbete som bidrar med glädje och engagemang i gruppen.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid ovan nämnda personliga egenskaper och förmågor.
För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens chefs- och medarbetarpolicy, EBM-modellen.
OM ANSTÄLLNINGEN
Tjänsten avser en visstidsanställning om ca 12 månader med placering i Malmö. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.
Information om anställningen lämnas av chefsåklagare Annette Olsson på tfn 010-562 95 50.
Fackliga företrädare för Saco-S John Keränen tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask tfn 010-563 87 10.
Välkommen med din ansökan via ”skicka din ansökan!” senast den 10 mars 2023.