OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med snart 27 000 invånare, ett av Sveriges bästa näringslivsklimat, attraktiva boendemiljöer och skolor i den absoluta rikstoppen. Våra cirka 1200 medarbetare arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. Oavsett om du lär barn att läsa och räkna, erbjuder kultur och musik, ger trygghet och vård eller utvecklar kommunens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för dem som lever och verkar i Staffanstorp.
Som medarbetare i kommunen är du del av en organisation med hög delaktighet och snabba beslutsvägar. Du kommer ha ett stort kollegialt stöd där vi tillsammans arbetar för att förverkliga idéer och tankar. Våra verksamheter präglas av tillit till varandra och ett närvarande ledarskap. Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss!
OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Omsorgsförvaltningen ansvarar för insatser till äldre, sjuka och funktionshindrade. En stor del av omsorgsverksamheten i kommunen utförs av privata företag enligt LOU eller LOV, och regleras av avtal. De verksamheter som drivs av kommunen finns samlade i en avdelning.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna spänner över ett brett administrativt område. Som administratör är du van att arbeta med uppgifter inom exempelvis ekonomi, inköp samt allmän administration och chefstöd. I tjänsten samarbetar du även med förvaltningens övriga administration när det gäller andra uppgifter kopplade till uppdraget. En viktig del i arbetet är att ge god service till kommunens medborgare samt internt inom omsorgsförvaltningen utifrån din roll. Du trivs i en miljö där du får arbeta med flera parallella uppgifter samtidigt.
I arbetet krävs stor struktur och noggrannhet, då många av dina arbetsuppgifter påverkar flera funktioner inom förvaltningen och har direkta konsekvenser för förvaltningens ekonomi. Du kan arbeta i flera olika system och har lätt för att lära dig fler. Du behöver också kunna uttrycka dig väl på svenska och skriva korrekta texter då du kommunicerar regelbundet med både leverantörer, allmänhet och kollegor. Du är van vid att arbeta självständigt och omväxlande och rapporterar till enhetschef, Planering och verksamhetsstöd.
Utöver de fasta arbetsuppgifterna som löper under året kommer utrymme att finnas för tillfälliga utvecklingsprojekt, och insatser av engångskaraktär. Då krävs flexibilitet, förmåga att sätta sig in i nya uppgifter och god samarbetsförmåga. Många gånger kan uppgifterna innebära implementering och spridning av rutiner eller arbetssätt, varför en pedagogisk förmåga också är nödvändig.
Datorsystem som används i uppdraget är bland annat Lifecare, Procapita, Agresso, Hypergene, Platina, Microsoft 365 och Personec P.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har breda kunskaper inom offentlig förvaltning, både avseende ekonomihantering, administration och handläggning.
Du ska ha goda kunskaper i ekonomi generellt, och allra helst kommunal ekonomi. Du ska behärska Excel, och gärna också ha erfarenhet av att arbeta i ett ekonomisystem. Det är önskvärt att du känner till och kan tolka Kommunallagen, Lagen om offentlig upphandling, Offentlighets- och sekretesslagen och andra för verksamhetsområdet relevanta lagar. Du kan lätt skapa effektiva rutiner och systematik inom det administrativa området.
Det är ett krav att du har minst en avslutad gymnasieutbildning. Högskolepoäng inom ekonomi, administration alternativt motsvarande kunskap genom arbetslivserfarenhet är meriterande, liksom kunskaper om Socialtjänstlagen och Förvaltningslagen. Du ska ha tidigare erfarenhet av kvalificerade administrativa arbetsuppgifter under minst två år.
Kommunikation är en betydande del av arbetet och det är därför särskilt viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska, både i tal och i skrift.
För att passa och trivas i uppdraget är det viktigt att du är noggrann, strukturerad och har förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du sätter gärna upp mål, följer upp och förhåller dig till uppsatta tidsplaner. Du är en person som är flexibel, gärna tar egna initiativ och ser möjligheter före hinder. Det är viktigt att du har en hög social kompetens, är serviceorienterad och flexibel samt har ett professionellt bemötande.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med kvalificerade administrativa uppgifter, av arbete inom vård och omsorg och praktisk erfarenhet från att ha arbetat med några av våra datorprogram.
Din ansökan kan betraktas som ett arbetsprov, där vi kommer att kunna se dina färdigheter inom administration. Du ska ha skrivit ett aktuellt och informativt CV och i ditt personliga brev berättar du kort om varför du vill arbeta just hos oss, vad du gör nu och vad du kan. Genom att presentera dig själv i text på ett tydligt, strukturerat och professionellt sätt har du möjlighet att gå vidare i processen eftersom du visat att du har flera av de färdigheter som är viktiga för tjänsten.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Stämmer beskrivningen in på dig? Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vill du veta mer om hur det är att arbeta i Staffanstorps kommun gå till: www.staffanstorp.se/jobb-och-foretagande/jobbahososs/
Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Du som bor och jobbar i Staffanstorps kommun har möjlighet att även arbeta som deltidsbrandman. Hör av dig till oss på Räddningstjänsten via kommunens växel om du är intresserad av detta.