Administratör, avd för krisberedskap och civilt försvar, avdelningens stab

Administratör, avd för krisberedskap och civilt försvar, avdelningens stab

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi har även uppdrag som rör planering och samordning av det civila försvaret. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, regioner, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.


Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar

Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar stärker samhällets förmåga att förebygga och hantera kriser och krig.

Målet är att öka motståndskraften hos individer och organisationer. Genom vägledningar, metodstöd, forskning och annan kunskap stödjer vi aktörerna i deras arbete med krisberedskap och civilt försvar. Vi finansierar angelägna utvecklingsprojekt som ska bidra till en bättre beredskap i samhället. Utöver stödet till aktörerna inriktar och samordnar vi planeringen för samhällets beredskap. Vi analyserar och utvärderar samhällets förmåga att hantera kriser och bedömer risk- och hotutvecklingen inom området. I avdelningens arbete ingår också att genomföra övningar och att ge metodstöd till andra aktörers övningar. Avdelningen har omkring 160 medarbetare.

Stabens uppgifter

Kopplat till avdelningschefen finns en stab. Staben har i uppgift att stödja avdelningsledningen i arbetet med att inrikta, styra och följa upp avdelningens verksamhet.

Dina arbetsuppgifter som administratör

I tjänsten som administratör inom staben har du en central roll i arbetet med att stödja avdelningens arbete. Som administratör stödjer du avdelningschefen och i viss mån enheterna på avdelningen i administrativa uppgifter som t ex möteskoordinering, kalenderbokningar, mötesanteckningar, resebokningar, konferensbokningar och administration runt dessa. Administratörerna arbetar också med lokalfrågorna utifrån avdelningens behov samt att på olika sätt stödja verksamheten med administrativa uppgifter. Som administratör bidrar du med förslag till hur administrationen kan utvecklas och hanteras effektivare på avdelningen och samverkar med övriga administratörer för att utveckla myndighetens administration. Du har ett särskilt ansvar för att stödja avdelningen i frågor som rör ärendehantering och samarbetsytor.

Din kompetensprofil

Du har relevant utbildning och några års relevant arbetslivserfarenhet som administratör, gärna på en statlig myndighet eller annan offentlig aktör. För att trivas i rollen tror vi att du är ordningsam och serviceinriktad med gott omdöme. Du gillar att ha många bollar i luften och har ett proaktivt arbetssätt. Du drivs av att hitta förbättringsmöjligheter och effektiviseringar där det är möjligt. Eftersom arbetet medför mycket kontakter behöver du ha en god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Karlstad. MSB tillämpar provanställning. Resor förekommer i tjänsten.

Svenskt medborgarskap

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Vill du få mer information?

Kontakta enhetschef Anna Nyman. Fackliga företrädare är Mona Pütsep Saco-S, Ingrid Krook ST och Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.

Din ansökan

ska vara inkommen till MSB senast den 28 februari, märkt med referensnummer 2020/18. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024