Administratör avdelningen Barn och Unga

Administratör avdelningen Barn och Unga

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Om avdelningen 
Avdelningen Barn och unga har som uppdrag att inom socialtjänstens ansvarsområde ansvara för myndighetsutövning och huvudsakligen ges beslut med stöd av SoL, LVU, alkohollagen och tobakslagen.

Avdelningen ansvarar även för information, råd och stöd i sociala frågor, förebyggande socialt arbete samt utförande av verksamhet med insatser som riktar sig främst till barn, unga och deras familjer.  

Vi jobbar för att göra skillnad för barn och familjer i vardagen och vår arbetsplats har höga ambitioner och fokus på kvalité. Detta är en tjänst du kommer att trivas med om du gillar ett arbete i förändring, högt tempo och variation i arbetsuppgifter.

Avdelningen består av åtta enheter som gemensamt leds av en avdelningschef. Till sitt stöd har avdelningen en administrativ grupp som idag består av tre heltidstjänster men nu skall utökas till fyra. Som administratör inom avdelningen har du en central roll inom avdelningen där du arbetar mot avdelningens samtliga enheter samt har egna ansvarsområden.

Om arbetsuppgifterna 
I uppdraget som administratör arbetar du som administrativt stöd såväl till chefer som övriga medarbetare samt är en del av ”verksamhetens ansikte utåt” till både medborgare och övriga samhällsfunktioner.

I arbetsuppgifterna ingår ansvar för receptionsarbete med mottagande av besökare och telefonsamtal samt post- och mailhantering till verksamheten. Ansvarsområdet omfattar även att vara personalredogörare, hantera fakturor och beställningar i ekonomisystemet, vara arkivansvarig för avdelningen samt inneha övergripande ansvar för praktiskt stöd avseende lokaler/fastighet och teknisk utrustning som datorer, kopiator, telefoner, fordon, övriga IT- administrativa verktyg och system. Uppdraget innebär att vara en samordnande funktion inom avdelningen, ansvar och delaktighet i husansvaret avseende den fysiska arbetsmiljön.

Krav och kvalifikationer för tjänsten 
Gymnasieutbildning, gärna med kompletterande utbildning inom administration från yrkeshögskola.

Arbetet ställer krav på erfarenhet av administrativt arbete, vana att arbeta i IT-miljö med olika verksamhetssystem samt god kunskap om IT-administrativa verktyg och system. Du behöver ha förståelse för socialt verksamhetsområde med inriktning myndighetsutövning, vilket medför behov av viss kunskap inom lagstiftning, dokument och arkivhantering.

Som person är du flexibel och lösningsorienterad, effektiv och strukturerad, lätt att samarbeta med och tycker om en arbetssituation som präglas av många kontakter och ibland ett högt tempo under arbetsdagen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du behöver ha goda kunskaper i tal och skrift i svenska språket.

Vi ser gärna att du ha erfarenhet av att arbetat i verksamhet med sekretess och tystnadsplikt. Erfarenhet av Lifecare är meriterande.

Arbetet ställer höga krav på upprätthållande av god service i sina kontakter, både mot medborgarna och kollegor.

B-körkort krävs

Övriga villkor 
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uddevalla kommun, Socialtjänsten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 januari 2023
  • Ansök senast: 29 januari 2023

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024