OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete, Justitiedepartementet
Vill du arbeta på ett kansli som är ”motorn” i en verksamhet som rör internationellt rättsligt samarbete? Arbetet ställer höga krav på din flexibilitet, snabbhet och kvalitet. Du kommer att få stort eget ansvar och ställas inför utmaningar som gör att du utvecklas. Varje dag!
Din arbetsdag. Sveriges morgondag
Kansliet har en mycket viktig administrativ funktion, framför allt när det gäller enhetens ärendehantering. I huvudsak består arbetsuppgifterna i att ta hand om inkommande post, registrera nya ärenden och inkommande handlingar i pågående ärenden samt i övrigt bistå i enhetens ärendehantering. Vidare har kansliet daglig kontakt med andra enheter, departement, svenska och utländska myndigheter samt allmänheten. Därutöver administrerar kansliet enhetens regeringsärenden och bistår i enhetens lagstiftningsarbete.
Arbetsuppgifterna är varierande såväl till innehåll som till komplexitet. En del uppgifter är av enklare karaktär, t.ex. arkivering och kopiering, medan andra uppgifter är mer kvalificerade och förutsätter en förståelse för den straffrättsliga kontext i vilka arbetsuppgifterna utförs. Kansliarbetet ställer krav på kreativitet och att kunna agera självständigt. Noggrannhet och effektivitet är också av stor betydelse. Ärendehandläggningen sker inom ramen för ett rotelsystem där du som administratör arbetar nära juristhandläggaren.
På enheten finns centralmyndigheten för det internationella rättsliga samarbetet. En närmare beskrivning av denna funktion finns här. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har gymnasieutbildning och erfarenhet av administrativt arbete inom rättsväsendet, gärna från domstol eller Åklagarmyndigheten, eller motsvarande erfarenhet från Regeringskansliet. Du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska, övriga språkkunskaper är meriterande. Det är även meriterande om du har högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning, gärna med administrativ inriktning.
Dina egenskaper
För att du ska trivas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och flexibelt, med det menar vi att du själv behöver kunna fatta egna väl avvägda beslut - även under tidspress och vid ändrade förutsättningar. Du drivs av att ge god service och det är en självklarhet för dig att samarbeta och bidra till att verksamhetens arbete löper smidigt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och säkerställer kvalitén genom att arbeta strukturerat och vara noggrann.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde snarast. Stationeringsort Stockholm.
Befattningen är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulf Wallentheim som är enhetschef på 08-405 46 69 eller Ashraf Ahmed som är gruppchef på 08-405 29 96. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, SACO och Susanna Wiener, ST, och de nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 april 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35