OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sigtuna. Du kanske tänker på den pittoreska staden vid Mälaren, den internationella mötesplatsen och handelsstaden med tusenåriga anor? Det är sant. Men idag är Sigtuna kommun så mycket mer. Här finns Märsta, Valsta, Rosersberg, Arlanda och en levande landsbygd. Än idag är Sigtuna en plats som välkomnar det internationella och mångkulturella. För vi vet att olikheter berikar. Hos oss möts människor, tankar, idéer, kulturer och företag. Hos oss möts dåtid och framtid, natur och stad, Sverige och världen. Varje år passerar många miljoner människor Sigtuna kommun via landets största flygplats. Men snarare än en plats att resa ifrån är det här en plats att komma hem till. Välkommen till Sigtuna kommun.
Vi söker dig som har intresse för kommunal förvaltning, som brinner för administrativa uppgifter och ser kvalitén i att ha ordning och reda på information.
Kanslienheten är en del av kommunledningskontoret och vårt huvuduppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunens information- och ärendehantering. Det gör vi genom att leda, samordna och ge stöd i processerna för arkiv, registratur, ärendeberedning, juridik och val. Vi ska säkerställa att organisationen lever upp till kravet på en väl fungerande, serviceinriktad och rättssäker informations- och ärendehantering. Tillsammans är vi nio medarbetare som jobbar med detta viktiga uppdrag.
Kansliet ansvarar för beredningsprocesserna och sekreterarskapet i kommunfullmäktige, kommunstyrelse, dess utskott, valberedning och valnämnd. Vid val till riksdag, kommun och landsting, till Europaparlamentet samt till kommunala folkomröstningar ansvarar kanslienheten för planering, samordning och genomförande av valen. Vi har också ett uppdrag att arbeta med invånardelaktighet som en naturlig del i samhällsutvecklingen och kommunens service till invånarna.
Vi söker nu en driven administratör som kan stärka upp och stödja oss i vårt uppdrag inom hela processen.
ARBETSUPPGIFTER
Uppgifterna varierar och rollen handlar om att förbereda, avlasta och strukturera upp arbetsuppgifter inom kansliets ansvarsområde. Du kommer i huvudsak att bistå registrator och kommunsekreteraren i deras funktioner.
Arbetet är serviceinriktat och du kommer ha kontakt med både tjänstepersoner inom organisationen samt allmänhet. Du deltar också i utvecklingen av nya rutiner och arbetsmetoder inom enheten.
Du kommer att ha sekreterarskapet i kommunstyrelsens arbetsgivarutskott och valberedningen.
I rollen ingår arbetsuppgifter inför förberedelser för valåret 2022 och handläggning av enklare ärenden.
Andra uppgifter inom enhetens ansvarsområde kan också förekomma.
KVALIFIKATIONER
• Vi söker dig som har utbildning inom informations- och ärendehantering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
• Du har erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet, gärna från en övergripande förvaltning så som kommunledningskontor.
• Du har datorvana och har lätt att ta till dig ny teknik.
• Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Meriterande är kunskap om offentlighet och sekretess inom kommunal verksamhet, erfarenhet av elektroniska informations- och ärendehanteringssystem och om du tidigare har arbetat med val.
Viktigt att du trivs med administration, är intresserad av informationshantering och att du ser digitalisering som en självklar utveckling.
Stor vikt fästs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvårdsbidrag och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid! Läs gärna mer om våra förmåner:
https://www.sigtuna.se/sv/Om-Sigtuna-kommun/lediga-jobb/Formaner-for-dig-som-anstalld-i-Sigtuna-kommun/
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kanslichef Emma Kaumheimer
08-591 260 76