Administratör med ansvar för ledningsstöd till Bergsstaten

Administratör med ansvar för ledningsstöd till Bergsstaten

Arbetsbeskrivning

Vi på Bergsstaten skapar förutsättningarna för en hållbar mineralnäring genom en effektiv, rättssäker och kvalitativ ärendehandläggning. Vårt arbete lägger grunden för en försörjningstrygghet vad gäller metaller och mineral samt bidrar till samhällets möjligheter att klara klimatutmaningarna.
På Bergsstaten arbetar 12 medarbetare varav majoriteten av oss sitter på kontoret i Luleå. Gruppen består av många olika kompetenser och vi söker nu en driven administratör som kan bidra med ordning och reda samt ett proffsigt bemötande gentemot våra intressenter. Alla på Bergsstaten bidrar med sin kompetens och vi tar ett gemensamt ansvar för våra ärenden. Vi arbetar med tillstånd från prospekteringsskedet till gruvdrift (från undersökningstillstånd till bearbetningskoncessioner och markanvisningar) samt med tillsyn av verksamheter i alla skeden. Verksamheten leds av bergmästaren som även beslutar i frågor enligt minerallagen.
Arbetsuppgifter
Som administratör med ansvar för ledningsstöd har du en viktig uppgift i att stötta handläggare och ledning i det dagliga arbetet. Tillsammans med övriga administratörer registrerar du inkommande handlingar i vårt diarium, upprättar sändlistor, hanterar post och utskick, sköter utlämnande av handlingar samt informerar och ger service till allmänhet, myndigheter, intressenter, media och näringsliv. Ofta sker den första kontakten med myndigheten genom dig. Du kommer också att ha ett särskilt ansvar för att bistå bergmästaren administrativt, bl.a. med kalender och mail, mötesbokningar och bokningar av resor. Arbetet innebär att du har många kontaktytor både inom Bergsstaten och SGU och utanför myndigheten.
Kompetens
Vi söker dig som har:
godkänd gymnasieutbildning
minst ett års erfarenhet av administrativt arbete
mycket goda kunskaper i Microsoft Office, och lätt att sätta sig in i nya system
mycket god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska
god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på engelska

Meriterande erfarenheter och kompetens:
erfarenhet av arbete med registratur/diarium
erfarenhet av att ge stöd till chefer
erfarenhet av att beställa och samordna mindre konferenser och avdelningsevenemang
kunskap om eller erfarenhet av minerallagstiftning
kunskap om eller erfarenhet från mineralbranschen

Personliga kvalifikationer
I rollen som administratör samarbetar du såväl med dina kollegor inom Bergsstaten och SGU som med externa intressenter och det är därför viktigt att du har lätt för att bygga relationer samt kommunicera och förmedla information på ett förtroendeingivande och pedagogiskt sätt. Här krävs att du planerar med framförhållning, har god kontroll samtidigt som du är flexibel och snabbt kan anpassa dig till ändrade förutsättningar. Du har en hög känsla för service och stimuleras av ett varierande arbete. För att lyckas och trivas i rollen krävs att du är självgående, har en god fallenhet för struktur, stor integritet samt ett prestigelöst förhållningsätt. Vidare har du en förmåga att proaktivt se vilka behov som behöver hanteras och driva detta framåt. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för denna tjänst.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning, där sex månaders provanställning tillämpas.
Anställningsort: Luleå
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 februari 2024. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer, hör av dig till bergmästare Helena Kjellson, eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU och Bergsstaten
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Bergsstaten är ett särskilt beslutsorgan som organisatoriskt tillhör SGU men har en oberoende ställning avseende sin myndighetsutövning. Bergsstaten har till uppgift att handlägga ärenden som rör prospektering och utvinning av mineral. Bergsstaten prövar frågor om tillstånd för undersökning och bearbetning av mineralfyndigheter. En annan viktig uppgift är att utöva tillsyn av efterlevnaden av minerallagen (1991:45). Bergsstaten leds av bergmästaren som beslutar i frågor enligt minerallagen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bergsstaten Luleå
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 januari 2024
  • Ansök senast: 6 februari 2024

Postadress

VARVSGATAN 41
Luleå, 97232

Liknande jobb


27 november 2024

Vi söker studenter till Enheten för juridik

27 november 2024

27 november 2024