OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en person som är noggrann och strukturerad, med ett intresse för samhällsfrågor? Då kan tjänsten som administratör med ansvar för samordning av remisser vara något för dig.
SMHI är en expertmyndighet med kunskap inom meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimatologi. Tjänsten tillhör enheten Marknad (Sm) på avdelningen Samhälle och säkerhet. Enheten säkerställer att SMHIs information och tjänster möter samhällets behov, ansvarar för SMHIs samarbeten med andra nationella myndigheter och koordinerar SMHIs kontakt med regeringskansliet.
Varje år får SMHI in ett stort antal utredningar och förslag från olika departement, samt statliga och kommunala myndigheter. I rollen som administratör med ansvar för samordning av remisser ser du till att remisserna fördelas och mottas av en handläggare inom relevant kompetensområde och att SMHIs svar på remisserna skickas inom angiven tid. Det medför mycket kontakt över hela SMHI då experter från alla avdelningar kan komma att bli involverade i att besvara remisserna. En viktig uppgift för samordnaren är också att stödja de olika handläggarna med enkel textbearbetning så att SMHI når ut med sitt budskap, samt att remissvaren blir tydliga och lätta att förstå.
Arbetet med samordning av SMHIs remisser uppskattas att uppgå till cirka 75% av arbetstiden. Övriga arbetsuppgifter är att stötta avdelningschef och enheter med andra administrativa uppgifter som att till exempel boka konferenser, resor och publicera artiklar på intranät för intern kommunikation.
Tjänsten är ett vikariat på vårt huvudkontor i Norrköping och sträcker sig till september 2023, med eventuell möjlighet till en tillsvidareanställning.
Din profil
Vi söker dig med gymnasial utbildning som har god datorvana och kunskaper inom Windows, samt office-paketet. Du ska även ha en god förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt på svenska.
Det är meriterande om du,
• har erfarenhet av administrativt arbete hos andra myndigheter
• har god erfarenhet av att arbeta mot deadlines
• har erfarenhet av enklare textbearbetning
Som person ser vi att du är noggrann, arbetar på ett strukturerat sätt, samt att du kan vara flexibel när nya saker tillkommer och vara öppen för ändringar med kort varsel. Då arbetet innebär mycket kontakt med personer från flera olika avdelningar bör du ha en god samarbetsförmåga. Med fördel har du även ett intresse för de samhällsfrågor vi arbetar med.
Vill du veta mer?
För mer information om tjänsten kontakta enhetschef Johanna Fältström och för frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Vendela Johansson. Fackliga representanter är Mikael Stenström, ST och Veronica Malmström, SACO. Samtliga nås på telefon 011-495 80 00 eller e-post fornamn.efternamn@smhi.se.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-10-18!
SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.
Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000