Administratör med inriktning HR och internationellt mottagande

Administratör med inriktning HR och internationellt mottagande

Arbetsbeskrivning

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga.Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Institutionen för datavetenskap (IDA) grundades 1983 men våra rötter går tillbaka till tidigt 1970-tal. Det är en av de största datavetenskapliga institutionerna i norra Europa.

Vår forskning täcker ett brett spektrum av områden, från grundläggande datavetenskap till tillämpade områden. Den omfattande forskningen påverkar även vår grund- och forskarutbildning, vilket leder till att vi ger kurser inom flertalet civil- och högskoleingenjörsprogram, samt programmen inom innovativ programmering, kognitionsvetenskap och statistik.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/ida

Dina framtida arbetsuppgifter
På IDA arbetar du i en internationell miljö, där en stor del av våra medarbetare och besökare kommer från andra länder. Du kommer att tillhöra Avdelning verksamhetsstöd som består av 24 medarbetare. Du kommer ingå i institutionens HR-funktion om 2 personer, en HR-partner och en HR-administratör, som jobbar tätt tillsammans med att stötta verksamheten i olika HR frågor. Som administratör kommer du ha en omväxlande roll, där du ger ett professionellt stöd i administrativa HR-processer till chefer och medarbetare samt ansvarar för mottagandet av internationella medarbetare och gäster.

Du kommer att arbeta brett och varierat med löpande HR-administration inom många områden. Upprättande, förlängning och avslut av anställningar utgör en stor del av tjänsten. Även utannonsering av anställningar och rekryteringsadministration är en stor del av det dagliga arbetet. Du kommer även hantera ersättningar och ledigheter samt övrig förekommande HR-administration vid institutionen.  

Du kommer att arbeta med mottagande av och stöd till internationellt rekryterade medarbetare samt utländska gästforskare och besökare, för att bland annat  säkerställa och underlätta övergången till det svenska arbetslivet. Arbetet innefattar att bistå med hjälp och stöd vid myndighetskontakter, till exempel gällande svenskt personnummer, uppehållstillstånd, folkbokföring, skattefrågor och socialförsäkring. Du ger även information och stöd kring bankärenden, sjukvård, försäkringar och i förekommande fall även skola och barnomsorg. Vidare innebär rollen att introducera, informera och svara på frågor om svensk arbetsplatskultur.

Du förväntas bidra med att kvalitetssäkra och utveckla de administrativa processerna inom HR och internationalisering.

Denna anställning innebär stora kontaktytor, både inom och utanför universitetet. Engelska språket, i både tal och skrift, kommer att användas dagligen.

Även andra arbetsuppgifter inom institutionen kan förekomma. 

Dina kvalifikationer
Vi söker någon som har:


• gymnasieexamen
• dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• god datorvana och systemförståelse med goda kunskaper i Officepaketets standardprogram Word, Excel och Powerpoint

Det är meriterande om du har:


• vidareutbildning inom beteendevetenskap/HR-området eller dokumenterad flerårig erfarenhet av HR-administration
• erfarenhet av myndighetskontakter och arbete med mottagande av internationellt rekryterad personal
• kännedom om tillämpliga lagar och regler vid internationella nyanställningar, gällande till exempel uppehålls- och arbetstillstånd samt skattefrågor

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är ansvarstagande och strukturerad i ditt arbetssätt samt att du självständigt kan planera, organisera och prioritera dina arbetsuppgifter. Du har förmågan att skapa kontakter och goda relationer i ditt arbete samt ett professionellt förhållningssätt och en utpräglad social kompetens. Du är stabil, lösningsfokuserad, har lätt för att ta till dig ny information och trivs i ett arbete med omväxlande uppgifter, där du har förmåga att kunna arbeta med flera arbetsuppgifter parallellt.

Anställningens omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Läs mer om förmåner för anställda här.

Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 4 november 2022. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.


Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 oktober 2022
  • Ansök senast: 4 november 2022

Liknande jobb


Office Assistant to HVDC

Office Assistant to HVDC

20 december 2024

Personalsamordnare till Gnosjö Trafik

Personalsamordnare till Gnosjö Trafik

20 december 2024

20 december 2024