Administratör med inriktning mot faktura- och lönehandläggning

Administratör med inriktning mot faktura- och lönehandläggning

Arbetsbeskrivning

vid Institutionen för svenska och flerspråkighet. Sista ansökningsdag: 2022-08-17.


Gillar du siffror och drivs av ett noggrant förhållningssätt? Har du grundläggande kunskaper i ekonomi och vill lära dig mer? Då kan du var den vi söker i den viktiga rollen som administratör med inriktning mot faktura- och lönehandläggning. Vi behöver tillfälligt stärka upp vårt team och erbjuder ett tidsbegränsat uppdrag med möjlighet att växa i rollen.

I rollen som administratör med inriktning mot faktura- och lönehandläggning vid Institutionen för svenska och flerspråkighet har du i uppdrag att tillsammans med kollegorna bidra till ett kvalitativt och funktionellt stöd till verksamheten. Du ingår i ekonomifunktionen som är en del av den tekniska och administrativa enheten. Den tekniska och administrativa enheten består av ca 25 skickliga och hängivna medarbetare verksamma inom olika funktioner, som ekonomi, HR och studieadministration. Enheten har i uppdrag att ge service av hög kvalitet till både ledning, medarbetare och studenter samt att säkerställa följsamhet till gällande lagar och förordningar. Vid enheten arbetar vi med kontinuerlig utveckling av verksamheten.

Institutionen för svenska och flerspråkighet är en av de största institutionerna inom den humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet. Vi har cirka 140 anställda och drygt 5000 studenter per läsår. På institutionen bedrivs forskning och utbildning inom områdena svenska och nordiska språk, svenska som andraspråk, tvåspråkighet (på Centrum för tvåspråkighetsforskning) samt tolkning och översättningsvetenskap (på Tolk- och översättarinstitutet).

Vi erbjuder intressanta och utvecklande arbetsuppgifter i en organisation som drivs av ständiga förbättringar. För rätt person finns goda möjligheter att utvecklas i yrkesrollen vid Stockholms universitet.

Arbetsuppgifter
Uppdraget som administratör med inriktning mot faktura- och lönehandläggning innebär att du arbetar med institutionens löpande redovisning och bistår i lönehandläggning. Det rör sig bl.a. om leverantörsreskontra, kundreskontra, utbetalningar, omföringar och registrering av bokföringsorder, avstämningar, internfakturering, lönekontroller, utlägg etc. Du kommer vara behjälplig i institutionens budgetarbete. Vidare kommer du arbeta med ekonomiska transaktioner och delta i arbetet med att implementera ett nytt ekonomisystem (Raindance). Uppdraget innefattar att säkerställa att institutionens ekonomistyrning följer SUHF-modellen och att rutiner och processer är säkra och effektiva.

Arbetsuppgifterna består bl.a. av:


• Löpande ekonomiarbete, såsom leverantörsreskontra, kundreskontra, utbetalningar, omföringar och registrering av bokföringsorder, avstämningar, internfakturering etc.
• Stöd till verksamheten gällande ekonomihandläggning så som tex inköpsfrågor och fakturafrågor.
• Löpande redovisning och viss lönehandläggning.
• Inköp och beställningar. 
• Följsamhet till gällande lagar och regler samt interna styrdokument samt överenskommelser och avtal.
• Stöd till institutionens ekonomiansvariga i institutionens budget- och bokslutsarbete.
• Andra administrativa sysslor kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har grundläggande kunskaper i ekonomi, som gillar siffror och som drivs av ett noggrant förhållningssätt.

Krav


• Du har tidigare erfarenhet av visst ekonomiarbete av liknande art, exempelvis redovisning, fakturor och löpande bokföring.
• Du har relevant utbildning på minst gymnasienivå eller motsvarande.
• Du har tidigare kunskaper om och erfarenhet av att arbeta i ett större ekonomisystem och intresse av att lära dig nya system.
• Du har goda kunskaper både tal och skrift.
• Du har goda kunskaper i Officepaketet.

Meriterande


• Du har kunskap om, och håller dig uppdaterad om, regelverk avseende statlig ekonomi och redovisning.
• Erfarenhet av att ha arbetat inom högskole- och universitetssektorn.
• Erfarenhet av att ha arbetat i ett eller flera av systemen Raindance Classic, Mercur Business Control 7, Prisma samt personalsystemet Primula.
• Erfarenhet av att ha arbetat med inköp och upphandlingar.

Som person är du ansvarstagande, noggrann och har ett gott siffersinne. Du har ett strukturerat arbetssätt och är van vid att hantera många olika uppgifter och arbetar proaktivt. Det viktiga är inte att du kan allt från början utan har en vilja att lära dig och ta reda på mer i frågan. Det krävs att du har en god kommunikativ förmåga, har lätt att formulera dig tydligt både i skrift och vid personliga samtal. För att du ska trivas i rollen är det viktigt att du uppskattar kontakter med kollegor och samarbetspartners och du behöver ha ett serviceinriktat förhållningssätt. Du har god samarbetsförmåga och tycker om att lösa problem tillsammans med andra. Samtidigt behöver du kunna arbeta självständigt och ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Att hjälpas åt är en självklarhet. Känner du igen dig? Varmt välkommen med din ansökan.

Eftersom arbetet som administratör innebär täta kontakter med olika parter kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Anställningen avser heltid och är tidsbegränsad till 12 månader. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde snarast.

Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Kontakt
Närmare information om anställningen lämnas av, administrativ chef Cecilia Törnqvist Råberger, tfn 08-16 39 78, cecilia.raberger@su.se.

Fackliga företrädare
Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).

Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. OBS! Den fullständiga annonsen hittar du på Stockholms universitets webbsida su.se/jobb.

Välkommen med din ansökan!


Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholms universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juli 2022
  • Ansök senast: 17 augusti 2022

Liknande jobb


21 november 2024