Administratör med inriktning mot plan, bygg och miljö

Administratör med inriktning mot plan, bygg och miljö

Arbetsbeskrivning

I Söderköpings kommun vill vi skapa Livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här finns möjligheter och utmaningar i en attraktiv kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närheten till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Genom medskapande formar vi en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet berättar om hur vi som organisation vill vara och uppfattas.

Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss!

Söderköpings kommun och Valdemarsviks kommun har from 1 juni 2022 ett gemensamt plan- och bygglovskontor med en ansvarig nämnd i respektive kommun. Kontoret har tjänstepersoner placerade i båda kommunerna. Samtliga är anställda av Söderköpings kommun.

Nu behöver vi förstärka vårt team med en administratör med fokus på plan, bygg och miljö till vår samhällsbyggnadsförvaltning där den övergripande målsättning är att skapa förutsättningar för hållbar tillväxt och utveckling. Förvaltningens uppdrag spänner över flera verksamheteter och ansvarar bland annat för bygglov, kart- och mätverksamhet, detalj- och översiktsplanering, mark- och exploateringsfrågor, miljö- och hälsoskyddstillsyn, livsmedelstillsyn, bostadsanpassning samt samhällsbetalda resor. Förvaltningen har drygt 30 medarbetare.

Arbetsbeskrivning
Du ingår i vårt administrativa team och kommer arbeta såväl i grupp som självständigt. Du rapporterar till administrativ chef och du kommer vara en av administrationens 5 medarbetare som är en del av samhällsbyggnadsförvaltningen.


I tjänsten som administratör på samhällsbyggnad är du framför allt ett administrativt stöd för miljö-, plan- och bygglovshandläggarna i Valdemarsvik men även förvaltningen som helhet. I rollen som administratör ingår kontakter och kommunikation kring miljö-, plan- och bygglovsärenden samt service till allmänheten via telefon, e-post och mottagande av besök.


I din roll som administratör ingår arbetsuppgifter som postöppning, registrering och diarieföring, rättidsprövning, expediering och arkivering av ärenden i vårt ärende- och dokumenthanteringssystem EDP Vision. Du är en nyckelperson på förvaltningen med kunskapen om hur förvaltningen ska hantera handlingar, både offentliga och interna samt att på begäran lämna ut allmänna handlingar.


Du kommer också att backa upp miljö- och byggnämnden i Valdemarsviks sekreterare vid hens frånvaro.

Kvalifikationer
För att kvalificera för tjänsten som administratör behöver du ha minst gymnasieutbildning och flera års erfarenhet av administrativt arbete. Du förutsätts ha goda kunskaper i offentlighet- och sekretesslagen, offentlighetsprincipen, arkivlagen, förvaltningslagen och kommunallagen. Du har också erfarenhet av kommunal nämndadministration.

Du har god språklig förmåga gällande svenska, vad gäller tal och skrift. Du behärskar Office-paketet samt är en van användare av dokument- och ärendehanteringssystem. Det är meriterande om du har arbetat med likande arbetsuppgifter, har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, samt kunskap inom plan- och bygglagen och inom miljöområdet.

Vi arbetar idag med en digitalärendeprocess från ax till limpa vilket innebär att du behöver ha ett digitalt förhållningsätt för att passa i rollen. Du tänker digitalt först och vill vara med på vår utvecklingsresa.

Som person ska du vara serviceinriktad och noggrann, ha lätt för att skapa goda relationer och ha mycket god förmåga att samarbeta. För att vara rätt person för oss måste du också ha engagemang i ditt arbete, ha förmåga att arbeta självständigt, vara strukturerad i ditt arbetssätt, vara ansvarsfull samt utvecklingsorienterad. Du är stabil i pressade situationer och har lätt för att anpassa dig efter ändrade omständigheter och har förmågan att se helheten samtidigt som du kan detaljerna.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid

Tillträde: Omgående

Ansökan
Ansök senast: 2022-10-10

Anställning
Antal annonserande tillfällen: 1

Övrigt

Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Söderköpings Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 september 2022
  • Ansök senast: 10 oktober 2022

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024