OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Inledning
Umeå tingsrätt har ca 65 anställda och är allmän underrätt och mark- och miljödomstol.
Tingsrätten bedriver även ett administrativt samarbete med Hyres- och arrendenämnden i Umeå. På tingsrätten handläggs brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Domstolen överprövar även beslut enligt bl.a. miljöbalken, fastighetsbildningslagen och plan- och bygglagen.
Som administratör vid Umeå tingsrätt blir du en del i ett arbetslag på domstolens administrativa enhet. Inom den administrativa enheten hanteras frågor som rör HR och ekonomi för hela domstolen, arkiv, säkerhet, IT, vaktmästeri, administrativ registratur och reception.
Arbetet innebär
Arbetet innebär att du främst kommer att stödja verksamhetens chefer. Detta kan handla om att samordna och koordinera kalendrar och möten, ansvara för protokollföring och för att upprätthålla olika typer av dokument och presentationer. Du kommer även att söka och samla in data, sammanställa rapporter, följa upp planer och aktiviteter samt även andra vanligt förekommande administrativa arbetsuppgifter på domstolen.
Vi söker dig som
Du ser dig själv som en serviceinriktad person och du trivs när du kan stödja andra. Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta självständigt såväl som i team. Du är självgående och initiativtagande men kan snabbt ställa om och hantera behov som uppkommer i samarbete med verksamhetens chefer. Du är dessutom ansvarsfull, har hög servicekänsla och kan hantera stressiga situationer. Som person är du noggrann och tycker om att arbeta med såväl rutinärenden som mer komplicerade frågor. Du har goda datakunskaper och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Du har lägst gymnasieutbildning och det är meriterande med några års yrkeserfarenhet. Särskilt meriterande är tidigare erfarenheter av administrativt arbete då särskilt inom offentlig sektor. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Individuell lönesättning tillämpas.
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse fram till och med den 31 december 2023. Det finns goda möjligheter till förlängning.
Individuell lönesättning tillämpas och löneanspråk bör anges i ansökan. Urval sker löpande.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett varierande arbete i en spännande miljö och på en utvecklande arbetsplats. Som
medarbetare på Sveriges Domstolar får du varje dag bidra till rättstrygghet vilket är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle.
Vi erbjuder även medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår hemsida: www.domstol.se
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172135
070-6317434
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
070-6317434
Samordnande sekreterare Sofia Lundberg
090-172156
Företrädare för JUSEK Lars Viktorsson
090-172129
Företrädare för ST inom Sveriges Domstolar Lena Hedin
090-172124
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
Enhetschef Anders Alenskär
090-172168
Beredningsjurist Magnus Norberg
090-172176