OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en engagerad administratör för ett tidsbegränsat uppdrag till Miljö- och Byggnadsnämnden. Här har du möjlighet att kombinera din servicekänsla med din förmåga att skapa struktur och effektivitet, och samtidigt bidra till en hållbar utveckling för Öland och Borgholms kommun.
Miljö- och byggavdelningen är en del av kommunledningsförvaltningen, där du kommer att arbeta tillsammans med cirka 30 kunniga och engagerade kollegor inom Administrativa-, Bygg- och Miljöenheten. Du kommer att tillhöra den Administrativa enheten.
Borgholms kommun är en av landets populäraste platser för delårsboende med ett stort antal fritidshus. Under sommarhalvåret mångdubblas befolkningen och ett stort antal säsongsföretag inom besöksnäringen öppnar. Det finns också många lantbruk. Här har vi en betydande mängd ärenden inom bygglov, miljö- och hälsoskydd samt livsmedels- och serveringstillstånd.
Borgholms kommun erbjuder högkvalitativ vård, omsorg och skola, samt all samhällsservice du behöver i en omgivning av fantastisk natur. Livet på Öland är en unik kombination av stad och landsbygd, där lugnet under vinterhalvåret skapar en vacker kontrast till den pulserande sommaren. Borgholms kommun rankas också som en av Sveriges tryggaste kommuner och många uppskattar den bekvämlighet och tillgänglighet som livet här erbjuder.
ARBETSUPPGIFTER
Som administratör hos oss kommer du att ansvara för att stödja Miljö- och byggnadsnämndens arbete med tillståndshantering och tillsyn enligt Plan- och bygglagen, Miljöbalken, Alkohollagen och Livsmedelslagen. Ditt arbete bidrar till att säkerställa att dessa processer utförs effektivt och rättssäkert.
Du kommer att samarbeta nära med dina fyra kollegor på Administrativa enheten och ansvara för att hantera inkommande mejl och handlingar, registrera, expediera och arkivera ärenden i olika ärendehanteringssystem. Dessutom kommer du att vara ett administrativt stöd för handläggarna på Miljö- och byggavdelningen. Arbetet styrs av Förvaltningslagen och Offentlighets- och sekretesslagen, vilket innebär att du kommer att arbeta inom ett regelstyrt och noggrant sammanhang.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet och kunskap inom offentlig administration, eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda IT-kunskaper och gärna erfarenhet av att arbeta i elektroniska ärendehanteringssystem. Du är trygg i att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift och har grundläggande kunskaper i engelska.
Meriterande är om du har kunskap om de lagar som reglerar vår verksamhet, såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Kommunallagen, Förvaltningslagen, Delgivningslagen, Plan- och bygglagen samt Miljöbalken. Som person är du serviceinriktad, strukturerad och ansvarstagande, och du har lätt för att samarbeta med andra. Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Här får du chansen att bli en del av en trygg och utvecklingsinriktad arbetsmiljö, där din insats verkligen gör skillnad!
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.
Före erbjudande om anställning ska ett utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas. Detta görs som ett sista steg i rekryteringsprocessen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att Kommunstyrelsen tar beslut efter anställningsprövning.