Administratör och adresshandläggare

Administratör och adresshandläggare

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet
Enheten för Geografisk Information växer och söker nu en administratör som kan stötta verksamheten och ansvara för kommunens adresshandläggning. Förutom att stötta enhetschef med avtalshantering, attestering och fakturering, mötesbokningar, diarieföring och medborgarservice, ansvarar du för att kommunens adressättning och lägenhetsnumrering handläggs på ett rättssäkert och kvalitativt sätt. Adresshandläggningen är en förutsättning för att medborgare ska kunna folkbokföra sig och få post, för att företag ska kunna få varuleveranser och för att räddningstjänsten ska komma fram till personer i nöd. Du kommer arbeta i ett team med tre andra sakkunniga personer från enheten som kommer lära upp dig i gällande lagkrav och avtalsförpliktelser samt registrering i våra system. Arbetet innefattar medborgarkontakt, registrering, registervård och viss verksamhetsutveckling. Förutom kontakt med kollegor och andra verksamheter inom samhällsbyggnadskontoret kommer du även ha kontakt med personal från kommunens andra förvaltningar och kommunalägda bolag. Kommunens säkerhetsavdelning driver just nu ett stort arbete tillsammans med polisen och andra myndigheter för att motverka organiserad brottslighet, i detta arbete är adressättningen en viktig fråga där du har möjlighet att bidra. Hos oss kommer du välkomnas av trevliga kollegor och dessutom har du möjlighet att arbeta upp till 50% på distans med stor möjlighet att själv påverka din arbetstid.

Vem är du? 
Vi tror att du antingen arbetar som administratör idag och känner att du vill utvecklas, ta mer ansvar och lära dig något nytt, eller så är du MÄT- eller GIS-ingenjör och har erfarenhet av adresshandling men har insett att du trivs bättre med administrativa arbetsuppgifter. För att passa för rollen och för att trivas hos oss är det viktigt att du är social, positiv och kundorienterad. Du är flexibel, serviceinriktad och skapar positiva möten. Du har en god administrativ förmåga där du värdesätter kvalitet och noggrannhet i ditt arbete. Du är van att arbeta självständigt men ser samtidigt din roll i helheten. Du tar ansvar för dina uppdrag och kan själv organisera, prioritera och strukturerar arbetsuppgifterna på ett effektivt sätt.
Krav:
- Administrativ/ekonomisk gymnasial utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som lämplig
- Goda kunskaper i svenska, både tal och i skrift
- God datorvana        
Meriterande:
- Erfarenhet av offentlig verksamhet och ärendehantering inom myndighet
- Grundläggande juridiska kunskaper i lagstiftning gällande allmänna handlingar och offentlighet och sekretess
- Erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation
- Erfarenhet av diarieföring och delegationsbeslut
- Erfarenhet från CAD eller GIS-programvara
- Erfarenhet av GDPR och sekretessfrågor
- Erfarenhet från ärendehanteringssystemet Nova, Ciceron eller BAL-hantering genom TopoDirekt
- Erfarenhet av attestering och fakturahantering
- Förståelse för fastighetsbildningsprocessen
Personliga egenskaper:
- Strukturerad och noggrann
- Kvalitetsmedveten
- Utvecklingsorienterad
- God samarbetsförmåga
- Serviceinriktad och flexibel

Vi erbjuder dig 
- Konkurrenskraftig lön
- Friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år.
- Flexibel arbetstid, i form av årsarbetstid, vilket innebär att du till stor del kan styra över din egen arbetstid.
- Möjlighet att arbeta upp till 50% på distans
- Möjlighet att växla in din semesterersättning till extra lediga dagar.
- Kompetensutveckling
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.
Välkommen till oss!  
Vi sitter i stadshusets moderna lokaler några minuter från Södertälje Centrum och kommunikationer. I huset finns också tillgång till en prisvärd lunchrestaurang med mycket ekologisk mat och vegetariska alternativ.
Enheten består idag av 17 personer som arbetar med mätning, kartframställning och analysstöd till andra verksamheter inom kommunen. Vi är delaktiga i hela samhällsbyggnadsprocessen – från idé till genomförande och drift – på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden och fyra kommundelsnämnder samt i nära samarbete med kommunstyrelsen. Vi producerar och förvaltar geografisk information som t ex baskartan, översiktskartan samt ortofoton och laserdata. Våra vanligaste kartprodukter är nybyggnadskartor och grundkartor, men vi producerar även en rad specialkartor och analyser på beställning av våra kunder som finns inom kommunens organisation, i de kommunala bolagen samt bland medborgare och företag verksamma i kommunen. Vi ansvarar även för adressättning och lägger fram namnförslag (gatunamn, allmänna platser, kvartersnamn) för politiska beslut. Vi samverkar med övriga kommuner i Södertörn och har ett gemensamt kartproduktionssystem. Under 2019 började vi arbeta med fotogrammetri/stereokartering och 3D-modeller baserade på laserdata som en del i arbetsprocessen. Under 2020 köpte vi in en drönare med laserskanner och 3D-kamera.
Enheten ansvarar för att tillhandahålla geografisk information, som är en mycket viktig del i samhällsbyggnadsprocessen, samt har en betydande roll i utvecklingsarbetet i kontorets pågående digitaliseringsresa.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2022
  • Ansök senast: 15 maj 2022

Liknande jobb


1 november 2024