Administratör (registratur) Kammarkollegiets tolk- och translatorsenhet

Administratör (registratur) Kammarkollegiets tolk- och translatorsenhet

Arbetsbeskrivning

Placeringsort: Härnösand

Är du en erfaren och självgående person som trivs med många varierande arbetsuppgifter där den röda tråden är service och administration? Vill du bidra i uppstarten av ett nytt kontor med ett viktigt samhällsuppdrag? Drivs du av att ha flera ansvarsområden och ett tätt samarbete med kollegor? Då kan vi erbjuda dig en spännande tjänst.

Är du vår framtida kollega?
Vi söker nu en kvalificerad administratör med inriktning på provkoordination till vårt blivande kontor i Härnösand för tolk- och translatorsenheten som tillhör Rättsavdelningen. Hos oss arbetar ca 12 medarbetare och på kontoret i Härnösand kommer fem av tjänsterna att vara placerade. Övrig personal är placerade på vårt kontor i Stockholm. Enhetens uppdrag är att pröva och godkänna kunskapsnivån hos tolkar och översättare genom skriftliga och muntliga prov eller bedöma utifrån utländska yrkeskvalifikationer samt att vi bedömer deras lämplighet för yrket. Vi genomför auktorisationsprov för tolkar i cirka 50 språk och auktorisationsprov för översättare i cirka 30 språk.

Kontoret är placerat i fina lokaler centralt i Härnösand. I samma lokaler finns andra myndigheter och vi har gemensamma ytor för möten, matsal och fika för att skapa social samvaro och möjligheten till att nätverka med andra statsanställda.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna för tjänsten är inriktad på att vara en registratorsfunktion för enhetens verksamhet med tillhörande ärendehantering och utlämnande av allmän handling. Du registrerar, diarieför och arkiverar ärenden och är ett stöd till dina kollegor i ärenden om diarieföring. Utöver detta är tjänsten inriktad på service, att svara på frågor från sökanden och från allmänheten på e-post och på telefon. Utöver detta tillkommer administrativa arbetsuppgifter som hantering av legitimationskort för tolkar, registrering av arvodesutbetalningar för bedömare inom provverksamheten, granskningar av ärenden samt andra vid enheten förekommande administrativa arbetsuppgifter. Då det stundvis är hög arbetsbelastning inom enheten är det viktigt att du är flexibel och ser det som en självklarhet att stötta kollegorna.

Då verksamheten framöver kommer att bedrivas från två orter förväntas det att du som medarbetare på enheten bidrar aktivt i vårt gemensamma utvecklingsarbete och strävan efter enkla, rättssäkra och digitala arbetssätt.

Kvalifikationer


Vi söker dig som har:


• Minst fullständig gymnasieutbildning
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Erfarenhet av ett eller flera ärendehanteringssystem

Det är meriterande om du har:


• Registratorsutbildning och eller arbetat inom registratur och arkiv

• Erfarenhet av att besvara frågor från allmänheten
• Arbetat med ekonomiadministration

Personliga egenskaper
Du ska ha god förmåga att strukturera och planera ditt arbete, vara lösningsorienterad och arbeta självständigt genom att ta ansvar och egna initiativ. För att lyckas i denna roll är det viktigt att du är noggrann och kvalitetsmedveten för att tillsammans med kollegorna säkerställa alla delar av vår verksamhet.

Då arbetet innebär många kontakter både internt och externt via telefon och e-post krävs det att du är social och serviceinriktad. Du har gott omdöme och en förmåga att kunna kommunicera med alla kollegor och allmänheten. Vi arbetar idag i olika handläggnings- och datasystem och det är därför viktigt att du har lätt för att lära dig nya digitala system.   

Det är viktigt att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp och trivs med att tillhöra en enhet. Då kontoret i Härnösand är en nyetablering och det dagliga arbetet kommer att ske med distans från huvudkontoret i Stockholm är det viktigt att du är flexibel och lösningsorienterad.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer information
Tillträde enligt överenskommelse.
Anställningen är tillsvidare som inleds med 6 månaders provanställning.
Möjlighet till distansavtal finns i den mån verksamheten tillåter.
Reser till kontoret i Stockholm förekommer och ingår i tjänsten.

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 10 december 2023.


Kontaktpersoner
Sara Raneke, enhetschef, telefon 08-700 08 72
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08-700 06 40

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 november 2023
  • Ansök senast: 10 december 2023

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024

Administratörer för kommande uppdrag på Saab

Administratörer för kommande uppdrag på Saab

20 december 2024