OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Arbetsförmedlingen arbetar dedikerat med att underlätta för arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra med hjälp av våra digitala tjänster.
Vår webbplats har flera miljoner unika besökare varje månad. Arbetsförmedlingen har inlett ett stort förnyelse- och moderniseringsarbete som pågår för fullt.
I arbetet ingår en omfattande digital transformation som är direkt avgörande för vår framgång. Arbetsförmedlingen har även i uppdrag att utveckla arbetet med fristående aktörer för att klara av det kommande reformerade systemet som innebär att dessa kommer utgöra en allt större del av arbetsmarknadspolitiken. Detta innebär att ett stort utvecklingsarbete behöver genomföras de kommande åren. I denna spännande resa behöver vi nu ännu fler kompetenta kollegor och just nu söker vi en Administratör till projektet.
Projektet
EU:s återhämtningsfond, React-EU, ska bidra till att stärka sysselsättningen och återhämtningen av ekonomin i spåren av covid-19-pandemin. Medel ställs till förfogande inom ramen för innevarande programperiod för Europeiska socialfonden under perioden 2021 - 2023. Av de React-EU medel på totalt 2,6 miljarder som har tilldelats Sverige, är 75 procent förbehållet Arbetsförmedlingen. I budgetpropositionen för 2021 föreslog regeringen att Arbetsförmedlingens React-EU-medel ska användas till programinsatser. Det rör sig om totalt ca 2 miljarder kronor i projektmedel för insatser till arbetssökande.
Arbetsförmedlingens inriktning för projektet är att fokusera på att motverka och bryta tid i arbetslöshet och stärka individernas ställning på arbetsmarknaden. Det är nödvändigt med ett större fokus på åtgärder och insatser som kan hindra och bryta tider av arbetslöshet, för att undvika att långtidsarbetslösheten biter sig fast på en högre nivå.
Projektet pågår 1 september 2021 – 30 november 2022 med insatser som Arbetsförmedlingen till en början redan har upphandlat i ordinarie verksamhet. Projektet kan förlängas högst 1 år, till april 2023. Insatserna i projektet kan delas upp i tre huvudspår:
- 1) Spår 1 -- Vägledning, fokus på unga men också på karriärvägledning för de med behov av omställning. I spåret vägledning är tjänsterna KVL, YSM-UNG och SMF aktuella.
- 2) Spår 2 -- Omställning, med upphandlad arbetsmarknadsutbildning och arbetsmarknadsutbildning på eftergymnasiala nivå (uppdragsutbildning i samarbete med lärosäten) framförallt med en grön- och digital inriktning.
- 3) Spår 3 -- Rustande och matchande aktiviteter, arbetsmarknadspolitiska program med insatser i form av extratjänster.
Uppdraget kommer organisatoriskt att placeras på Enheten Tjänsteutveckling leverantör.
Enheten ansvarar för att säkerställa ett effektivt nyttjande av arbetsmarknadstjänster genom att bistå med expertkunskap inom området samt ansvara för arbetssätt, process och metod gällande tjänsteutveckling och tjänsteuppföljning. Enheten har också ett ansvarar för leverantörsarbete i samarbete med andra delar av organisationen.
Vi söker en Administratör
Som administratör kommer du att vara det administrativa stödet till projektledaren i projektet och i den rollen fungera lite som spindel i nätet. Du ansvarar för att dokumenthantering och ekonomiadministration genomförs på ett korrekt sätt och att projektet har effektiva och tydliga administrativa rutiner. Du tar ansvar och är bra på att planera och strukturera ditt arbete och att ha god framförhållning.
Vidare håller du dig uppdaterad inom ditt område och prövar gärna nya verktyg och metoder. Du kommer även att ingå i ett team och det är viktigt att du har förmågan och trivs med att ge service och att samarbeta med andra. Du rapporterar till projektledare för projektet.
Exempel på arbetsuppgifter är:
- bokningar av möten samt stöd med protokollskrivning och minnesanteckningar
- diarieföring och andra former av dokumenthantering
- beställningar och leveranskontroll
- hantering av avdelningens kommunikations- och samarbetsytor, exempelvis SharePoint
- sammanställning av underlag
Kvalifikationer
De grundläggande kraven för tjänsten är:
- godkänd gymnasieutbildning
- erfarenhet av att arbeta i en administrativ roll med uppgifter som huvudsakligen beskrivs ovan
- erfarenhet av att arbeta med diarieföring och dokumenthantering i statlig verksamhet
- goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare inom Arbetsförmedlingen
• tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
• anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
• tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vem är du
Du är en person som har mycket god samarbetsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Anställningsformen är visstidstjänst, heltid och tillträde enligt så snart som möjligt, enligt överenskommelse.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-09-15 märkt med Af-2021/0066 9637. Du ansöker digitalt genom att klicka på "ansök". Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Vid ansökan svarar du även på urvalsfrågor när du registrerar din ansökan.
Arbetsförmedlingen har en evidensbaserad rekryteringsprocess, där även arbetspsykologiska test förekommer.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.