OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 300 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.
Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och jämställdhet och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.
Domstolen har sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Domstolen har också en administrativ avdelning som är uppdelad i tre enheter – enheten för administrativa kansliet, enheten för IT, säkerhet och service samt enheten för registratur och arkiv.
Inledning
Du kommer ha din placering på domstolens administrativa kansli, vilket är den enhet som ger service och stöd till den dömande verksamheten.
Det administrativa kansliet består bland annat av funktioner som ekonomiadministration, personaladministration, nämndemannahantering och HR. Vi finns till för domstolens medarbetare i syfte att skapa förutsättningar för verksamheten att nå sina mål och bidra till verksamhetsutveckling. Dessutom ger vi uppdragstagare, externa aktörer och allmänheten stöd och service i kontakten med domstolen.
Arbetsbeskrivning
Din roll kommer vara att stötta det administrativa kansliets personal i olika typer av frågor och du kommer därför att jobba brett med administration. Arbetsuppgifterna består bland annat av:
- administration av nämndemannafrågor som innebär bemanning av nämndemannatelefonen, registrering av ersättningar, frånvarohantering och attestering av närvaro med mera.
- HR-administrativa frågor som i huvudsak består av hantering av den dagliga frånvaron men även arbete med digitala personakter. Eventuellt kan även andra arbetsuppgifter förekomma.
- ekonomiadministration som exempelvis utbetalning av ersättningar genom vårt verksamhetssystem KIM och bevakning av ekonomibrevlådan.
- övriga förekommande frågor på kansliet, till exempel arkivering av handlingar i diariet.
Vi söker dig som
Du har lägst gymnasieutbildning och vi ser det som meriterande om du har en pågående eller avslutad eftergymnasial utbildning inom administration och/eller andra ämnen som vi bedömer är relevanta för tjänsten. Då du snabbt behöver komma in i arbetet ser vi gärna att du har erfarenhet från arbete eller längre praktik med liknande administrativa uppgifter inom en myndighet. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift och du är en mycket van användare av Office-paketet och av olika administrativa system.
I rollen som administratör är det viktigt att du tycker om att arbeta med varierade uppgifter. Du ska ha en hög känsla för service, samarbete och problemlösning samt vara ansvarsfull och självgående i ditt arbete. Du månar om att upprätthålla god kommunikation, har ett strukturerat arbetssätt och är noggrann i allt du gör. Du trivs med och har en god förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter inom administration.
Dina personliga egenskaper är avgörande i den här rekryteringen.
Anställningsperioden är vecka 24-32, dvs. 14/6 - 13/8.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikaela Jahreskog
031-7432005