OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är en myndighet med ca 100 anställda som lyder under Utbildningsdepartementet. Vårt uppdrag är att utöva juridisk tillsyn, granska effektiviteten i lärosätenas verksamhet, utvärdera kvaliteten i högre utbildning, granska lärosätenas kvalitetssäkring av utbildning och forskning samt pröva ansökningar om examenstillstånd och ge handläggande stöd till två nämnder. Vi har ansvar för den officiella statistiken om högskolan och bevakar och analyserar frågor som rör hela högskolan. Vi arbetar även med att främja chefsutveckling vid universitet och högskolor. UKÄ:s verksamhet ska göra största möjliga nytta för högskolesektorn och bidra till att studenterna får en relevant utbildning av högsta kvalitet. Vår vision är: Granskning för utveckling – vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som administratör på analysavdelningen blir du ett viktigt stöd för både avdelningsledningen och samtliga medarbetare i planering, genomförande och uppföljning av verksamheten. Du kommer att administrera vår statistik och andra uppgifter som kommer in till avdelningen, samordna hanteringen av inkommande frågor, sköta redovisning av vissa uppgifter till andra organisationer nationellt och internationellt, samt hantera den ekonomiska administrationen och resebokningar för avdelningens medarbetare. I ditt arbete ingår att ta minnesanteckningar vid möten, stödja olika projekt administrativt samt vara med och arrangera interna och externa möten och konferenser. Du kommer även att vara ett stöd för avdelningen i hanteringen av myndighetens olika administrativa system och ansvara för att uppdatera information på intranätet som rör avdelningens verksamhet.
Din profil
Krav för tjänsten
• Lägst gymnasieexamen. Gärna med inriktning mot ekonomi/administration.
• Flera års erfarenhet av administrativa uppgifter, exempelvis arbete med ekonomiadministration och hantering av olika statistiska underlag.
• Flera års erfarenhet av en serviceinriktad roll med både interna och externa kontakter.
• God förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska.
• God datorvana med goda kunskaper och färdigheter i Microsoft Office (Word, Excel och Outlook).
Meriterande
• Minst ett års arbetslivserfarenhet från myndighet.
• Erfarenhet av arbete med diarieföring.
• Intresse för att bidra till utvecklingen av ett digitalt arbetssätt och god förmåga att sätta sig in i olika digitala system.
• God förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på engelska.
Personliga egenskaper
Som person är du strukturerad och noggrann och trivs att arbeta med siffror. Du arbetar självständigt och är initiativrik och ansvarstagande. Du har ett öppet sinnelag och är villig att lära och utvecklas. Du tycker om att umgås med andra människor och är hänsynsfull och samarbetsvillig. Du är flexibel och serviceinriktad och lägger stor vikt vid att det egna arbetet ska komma andra människor till nytta.
Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Om avdelningen
Analysavdelningen består av ca 25 medarbetare. Vi följer upp och analyserar utvecklingen inom den svenska högskolan. Vi ansvarar för den officiella statistiken på högskoleområdet och för att granska lärosätenas resursutnyttjande. Utredare på avdelningen deltar även i myndighetsövergripande uppdrag och projekt.
Vi erbjuder
UKÄ månar om sina medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför organisationen.
UKÄ kommer under hösten 2020 att flytta till nya moderna lokaler intill Gullmarsplan.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Övrig information
Vi använder oss av arbetspsykologiska tester i samband med rekryteringen. På grund av rådande omständigheter med Coronaviruset kan intervjuer genomföras via Zoom.
För mer information och ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast söndag den 13 september.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Annika Pontén, chef för analysavdelningen. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Ellinor Alvesson (Saco-S) eller Martin Löwing Jensen (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00.