Administratör till Analysavdelningen

Administratör till Analysavdelningen

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Analysavdelningen har en viktig del i att förstärka Arbetsförmedlingens roll som expertmyndighet inom det arbetsmarknadspolitiska området.

Analysavdelningen ansvarar för att följa upp och utvärdera arbetsmarknadspolitiken och myndighetens verksamhet. Avdelningen gör prognoser och bedömningar av arbetsmarknadsläget och har huvudansvaret för att producera och utveckla myndighetens verksamhetsstatistik. Analysavdelningen ger stöd till hela myndigheten och strävar efter att vara en strategisk partner till Regeringskansliet i arbetsmarknadspolitiska frågeställningar. För att stärka Arbetsförmedlingens ställning som expertmyndighet krävs att den kunskap som finns inom Analysavdelningen även kommuniceras utåt. Avdelningen har ca 75 medarbetare och är från sommaren 2023 indelad i en stab och fyra enheter: Statistik, Prognos, Utvärdering och Verksamhetsnära analys.

Beskrivning av tjänsten
Som administratör tillhör du avdelningens stab och arbetar med administration för avdelningen som helhet och tar ett självständigt ansvar i ditt arbete. Det rör exempelvis leveranskontroll av fakturor, inköp och upphandlingar, stöd till chefer i diarieföring, beställning av varor, interna och externa kontakter, viss personaladministration, bokningar av resor och lokaler. Du har en aktiv roll i avdelningens utveckling av ett digitalt arbetssätt genom avdelningens interna kommunikationsplattformar som SharePoint och intranätet. Du bidrar även till att skapa och genomföra processer som säkerställer att avdelningen jobbar enhetligt, rättssäkert och spårbart. Vid behov kompetensöverför du också till medarbetarna i gällande rutiner. Du ansvarar för inkommande post och funktionsbrevlåda för Analysavdelningen.

Tjänsten är ett föräldravikariat på heltid fram till och med 2024-08-31. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort på huvudkontoret i Solna strand.

Grundläggande krav för tjänsten
-  Godkänd gymnasieutbildning (betyg bifogas)
- Arbetslivserfarenhet från offentlig sektor, där arbetet till största del bestått av liknande administrativa arbetsuppgifter (intyg bifogas)
- Goda kunskaper om regler för diarieföring och dokumenthantering i offentlig sektor
- Goda kunskaper i MS Office och SharePoint
- Goda kunskaper i svenska, kunna uttrycka sig i tal och skrift

Övriga meriter för tjänsten
- Kunskaper i ekonomiadministration såsom leverans- och fakturakontroll
- Kunskaper inom lagen om offentlig upphandling samt god förvaltning  

Vi söker dig som har hög digital kompetens, är noggrann och bra på att planera och strukturera ditt arbete. Du är serviceinriktad, en god skribent och en god kommunikatör. Det är viktigt att du också är en ansvarstagande person samt har mycket god förmåga att arbeta självständigt och med god framförhållning. Du kommer att arbeta med flera olika arbetsuppgifter samtidigt, vilket ställer stora krav på god organisations- och prioriteringsförmåga. Du har en hög social kompetens och trivs med att samarbeta och skapa goda relationer. Du är proaktiv och kan ta egna initiativ till verksamhetsutveckling och är kvalitetsmedveten. Du gillar utmaningar och är intresserad av digital utveckling.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning till 2024-08-31 på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort på huvudkontoret i Solna strand.

I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. 

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-04-27. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg och intyg som styrker kvalifikationskraven. 

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


27 december 2024