OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården är en del av rättsväsendet och vi ansvarar för häkten, anstalter, frivård och transporter. Vi arbetar för att göra samhället säkrare och tryggare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln.
Läs mer om anstalten Hinsebergs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/hinseberg/#om
ARBETSUPPGIFTER
Som administratör på anstalten Hinseberg ansvarar du tillsammans med kriminalvårdsinspektören för samordning av häktesverksamheten. I ditt uppdrag ingår att bevaka domsprocesser och du medverkar till att upprätthålla rättssäkerheten. Det gör du genom att samverka med domstolar, andra häkten, vakthavande befäl, klienthandläggare, kanslist med flera. I arbetsuppgifterna ingår även ansvar för upprättande av häktesplaner, strafftidsberäkning och samordning av transporter. Administratören underrättar även klienten beslut från domstol/annan myndighet samt beslut om placering i anstalt. I uppdraget som administratör ansvarar du också för samordningen kring klienter som ska genomgå Riksmottagningens utredning. Du samverkar med utredare och psykolog från anstalten Kumla kring exempelvis mötesbokning med klienter och underrättelse av utredningar. I rollen som administratör ingår också ansvar för handläggning av klienternas rättsvårdsärenden.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som administratör är det viktigt att ha ett strukturerat och organiserat arbetssätt, hög ansvarskänsla och arbeta efter mål och korta tidsramar. Du planerar och genomför ditt arbete effektivt, även under hög arbetsbelastning eller tillfälliga arbetsuppgifter. Vid lugnare perioder ser du vad som behöver göras och tar initiativ till andra uppgifter. Du trivs bra med att arbeta i grupp och har lätt för att skapa nya kontakter och underhålla relationer. Din kommunikation är tydlig och du säkerställer att budskapet nått fram genom att påminna och följa upp. Som administratör arbetar du bra med andra människor och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
• Universitets- eller högskoleutbildning med juridisk, samhälls- eller beteendevetenskaplig inriktning alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården eller annan statlig förvaltning.
• Mycket god skriftlig och muntlig framställningsförmåga svenska språket
• Goda datakunskaper
Det är meriterande om du har:
• Utbildad i kriminalvårdens Risk-, behov- och mottaglighetsbedömnings intrument (RBM-B)
• Erfarenhet av att arbeta med häktes- och verkställighetsplanering inom Kriminalvården
• Relevanta språkkunskaper
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
Kriminalvården är en rökfri arbetsplats.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.